Piirijärjestöltä saa tietoa omien maakuntien päivämääristä, mihin mennessä esitykset tulee piirihallituksessa olla. Valtaosassa piireistä on näissä vaaleissa käytössä ehdokasmaksu, joka ehdokkaan tai häntä tukevan yhdistyksen tulee suorittaa. Tuota maksua vastaan sitten saa piirijärjestön tukea yhteismainonnasta koulutuksiin ja moneen muuhun.

Aluevaaleissa ehdolle voivat asettua pääsääntöisesti kaikki täysivaltaiset maakunnan/hyvinvointialueen asukkaat. Poikkeuksen kuitenkin muodostavat sellaiset henkilöt, jotka ovat valtiolla virassa valvomassa hyvinvointialueiden toimintaa sekä toisaalta hyvinvointialueiden palveluksessa johtavassa asemassa. Näissä ensimmäisissä aluevaaleissa pitää huomioida, että vaalien aikaan äärimmäisen harva on vielä hyvinvointialueen palkkalistoilla ja voi siis lähteä ehdolle. Ei ole varmuutta, ketkä niihin myöskään myöhemmin päätyvät, joten varmuuden vuoksi ei kenenkään kannata listoilta jättää tai jättäytyä. 

Lisätietoja:

vaalikoordinaattori Juha Iso-Aho