Tiedote 24.1.2023

Euroopan komissio on vastannut europarlamentaarikko Elsi Kataisen (kesk.) jättämään kirjalliseen kysymykseen matkapakettidirektiivin uudelleentarkastelusta ja sen vaikutuksista varsinkin sisämarkkinoiden tasapuolisuuteen ja matkailualan pk-yritysten toimintakykyyn.

– Matkailuala on ollut jo vuosia digimurroksen keskellä ja koronapandemia sekä Venäjän hyökkäyssota tekivät tilanteesta entistä haastavamman. Miten komissio aikoo uudelleentarkastelussa taata tasapuoliset toimintaedellytykset kaikille matkailuekosysteemin toimijoille? On huomioitava esimerkiksi se, että uudet toimijat ovat laajentaneet myyntiään myös paketoituihin matkailutuotteisiin eikä heitä välttämättä koske samat säännöt ja velvoitteet kuin matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja, kysyy Katainen kirjallisessa kysymyksessään.

Nykyisin voimassa olevassa matkapakettidirektiivisissä varsinkin matkanjärjestäjille ja matkatoimistoille on asetettu tiukat kuluttajansuojavaatimukset ja velvoitteet ennakkomaksuista. Joidenkin direktiivin soveltamisalojen, kuten digitaalisten paketoituja matkailutuotteita myyvien tahojen kanssa on kuitenkin joitakin epäselvyyksiä.

Kuluttajan oikeuksien suojaaminen ja luottamuksen vahvistaminen ovat matkailualalla erittäin tärkeitä toimia, mutta uudelleentarkastelun on laitettava kaikki toimijat reilusti samalle viivalle, jotta sisämarkkinoiden tasapuolinen toimivuus turvataan, Katainen perustelee.

Euroopassa on noin 80 000 matkanjärjestäjää ja -toimistoa, joista miltei 99 % on mikro- tai pk-yrityksiä. Juuri näiden yritysten toimintaympäristöön kasvavat velvoitteet ja sisämarkkinoiden vääristymät vaikuttaisivat vahvasti.

Matkailuala on valtavan tärkeä työllistäjä ja elinvoiman luoja Euroopassa, joten sektorilta kantautuvat huolet on otettava vakavasti. On tehtävä kaikki mahdollinen, jotta pk-yritykset voivat jatkaa toimintaansa ja tuoda alueilleen vaurautta ja elinkeinoja. On valitettavaa, että komissio on vastannut kysymykseeni vain hyvin yleisellä tasolla. Komissio lupaa vastauksessaan kuitenkin ottaa vaikutustenarvioinnissaan huomioon sektorin eri kokoiset toimijat ja heille muutoksista syntyneet kustannukset ja edut. Aion seurata asian etenemistä aktiivisesti, Katainen jatkaa.

Nykyinen matkapakettidirektiivi tuli voimaan 2015 ja sen päätarkoituksena on tuoda yhdistettyjä matkapalveluja tarjoavat elinkeinonharjoittajat yhtenäisen sääntelyn alle sekä parantaa kuluttajansuojaa. Komission on tarkoitus julkaista direktiivin uudelleentarkastelu vuoden 2023 toisella neljänneksellä, jonka jälkeen se tulee parlamentin ja neuvoston työstettäviksi.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetElsi Katainen: Euroopan komission huomioitava eri toimijat tasapuolisesti matkapakettidirektiivin uudelleentarkastelussa