Honkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!

Petri Honkonen puhumassa
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen iloitsee hallituksen vaelluskalahankkeiden etenemisestä ministeri Jari Lepän johdolla. Maa- ja metsätalousministeriö kertoi tänään, että Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki avautuu järvitaimenelle, kun Myllykosken voimalaitoksen toiminta lakkaa. Ministeriö tukee paikallisten hanketta vesistön vapauttamiseksi merkittävällä rahoituksella.
-Keskusta uskoo, että elinvoimaiset kalakannat ovat myös vahvaa aluepolitiikkaa, joka tukee sekä paikallisten virkistystä että matkailua. Hienoja hankkeita vaelluskalakantojen vahvistamiseksi on käynnissä ja valmisteilla eri puolella Suomea. Näitä keskusta tukee vahvasti, Honkonen sanoo.
Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki on valtakunnallisesti merkittävä vaelluskalavesistö, joka laskee Venäjän Pää- ja Paanajärville. Vesistön järvitaimenkanta on tällä hetkellä uhanalainen ja padon purkaminen avaa kymmeniä kilometrejä uusia lisääntymisalueita taimenelle.
Jo aiemmin liikkeelle lähteneitä hankkeita patojen purkamiseksi ovat Saramojoki Pohjois-Karjalassa ja Hiitolanjoki Etelä-Karjalassa.
Honkonen korostaa etenemistä myös vaelluskalojen tilaa parantavissa hallituksen lakihankkeissa.
Hallitusohjelman mukaan vesilakia uudistetaan tällä kaudella niin, että kalatalousvelvoitteita voidaan asettaa myös sellaisille voimalaitoksille, joilla niitä ei tähän asti ole ollut. Näitä niin sanottuja tippavoimalaitoksia on Suomessa useita kymmeniä.
Honkonen vaatii lisäksi suurilta energiayhtiöiltä toimenpiteitä lohikantojen palauttamiseksi suuriin rakennettuihin vesistöihin.
-Kalatiet ja ohitusuomat on rakennettava myös suurissa virroissamme Kemi-, Ii- ja Oulujoella. Vesivoimalla on tärkeä rooli energiajärjestelmässämme, mutta vaelluskalojen luonnonkierron turvaaminen on välttämätön osa vastuullista yritystoimintaa, Honkonen sanoo.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!