Honkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!

Petri Honkonen puhumassa
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen iloitsee hallituksen vaelluskalahankkeiden etenemisestä ministeri Jari Lepän johdolla. Maa- ja metsätalousministeriö kertoi tänään, että Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki avautuu järvitaimenelle, kun Myllykosken voimalaitoksen toiminta lakkaa. Ministeriö tukee paikallisten hanketta vesistön vapauttamiseksi merkittävällä rahoituksella.
-Keskusta uskoo, että elinvoimaiset kalakannat ovat myös vahvaa aluepolitiikkaa, joka tukee sekä paikallisten virkistystä että matkailua. Hienoja hankkeita vaelluskalakantojen vahvistamiseksi on käynnissä ja valmisteilla eri puolella Suomea. Näitä keskusta tukee vahvasti, Honkonen sanoo.
Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki on valtakunnallisesti merkittävä vaelluskalavesistö, joka laskee Venäjän Pää- ja Paanajärville. Vesistön järvitaimenkanta on tällä hetkellä uhanalainen ja padon purkaminen avaa kymmeniä kilometrejä uusia lisääntymisalueita taimenelle.
Jo aiemmin liikkeelle lähteneitä hankkeita patojen purkamiseksi ovat Saramojoki Pohjois-Karjalassa ja Hiitolanjoki Etelä-Karjalassa.
Honkonen korostaa etenemistä myös vaelluskalojen tilaa parantavissa hallituksen lakihankkeissa.
Hallitusohjelman mukaan vesilakia uudistetaan tällä kaudella niin, että kalatalousvelvoitteita voidaan asettaa myös sellaisille voimalaitoksille, joilla niitä ei tähän asti ole ollut. Näitä niin sanottuja tippavoimalaitoksia on Suomessa useita kymmeniä.
Honkonen vaatii lisäksi suurilta energiayhtiöiltä toimenpiteitä lohikantojen palauttamiseksi suuriin rakennettuihin vesistöihin.
-Kalatiet ja ohitusuomat on rakennettava myös suurissa virroissamme Kemi-, Ii- ja Oulujoella. Vesivoimalla on tärkeä rooli energiajärjestelmässämme, mutta vaelluskalojen luonnonkierron turvaaminen on välttämätön osa vastuullista yritystoimintaa, Honkonen sanoo.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!