Honkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!

Petri Honkonen puhumassa
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen iloitsee hallituksen vaelluskalahankkeiden etenemisestä ministeri Jari Lepän johdolla. Maa- ja metsätalousministeriö kertoi tänään, että Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki avautuu järvitaimenelle, kun Myllykosken voimalaitoksen toiminta lakkaa. Ministeriö tukee paikallisten hanketta vesistön vapauttamiseksi merkittävällä rahoituksella.
-Keskusta uskoo, että elinvoimaiset kalakannat ovat myös vahvaa aluepolitiikkaa, joka tukee sekä paikallisten virkistystä että matkailua. Hienoja hankkeita vaelluskalakantojen vahvistamiseksi on käynnissä ja valmisteilla eri puolella Suomea. Näitä keskusta tukee vahvasti, Honkonen sanoo.
Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki on valtakunnallisesti merkittävä vaelluskalavesistö, joka laskee Venäjän Pää- ja Paanajärville. Vesistön järvitaimenkanta on tällä hetkellä uhanalainen ja padon purkaminen avaa kymmeniä kilometrejä uusia lisääntymisalueita taimenelle.
Jo aiemmin liikkeelle lähteneitä hankkeita patojen purkamiseksi ovat Saramojoki Pohjois-Karjalassa ja Hiitolanjoki Etelä-Karjalassa.
Honkonen korostaa etenemistä myös vaelluskalojen tilaa parantavissa hallituksen lakihankkeissa.
Hallitusohjelman mukaan vesilakia uudistetaan tällä kaudella niin, että kalatalousvelvoitteita voidaan asettaa myös sellaisille voimalaitoksille, joilla niitä ei tähän asti ole ollut. Näitä niin sanottuja tippavoimalaitoksia on Suomessa useita kymmeniä.
Honkonen vaatii lisäksi suurilta energiayhtiöiltä toimenpiteitä lohikantojen palauttamiseksi suuriin rakennettuihin vesistöihin.
-Kalatiet ja ohitusuomat on rakennettava myös suurissa virroissamme Kemi-, Ii- ja Oulujoella. Vesivoimalla on tärkeä rooli energiajärjestelmässämme, mutta vaelluskalojen luonnonkierron turvaaminen on välttämätön osa vastuullista yritystoimintaa, Honkonen sanoo.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!