Honkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!

Petri Honkonen puhumassa
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen iloitsee hallituksen vaelluskalahankkeiden etenemisestä ministeri Jari Lepän johdolla. Maa- ja metsätalousministeriö kertoi tänään, että Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki avautuu järvitaimenelle, kun Myllykosken voimalaitoksen toiminta lakkaa. Ministeriö tukee paikallisten hanketta vesistön vapauttamiseksi merkittävällä rahoituksella.
-Keskusta uskoo, että elinvoimaiset kalakannat ovat myös vahvaa aluepolitiikkaa, joka tukee sekä paikallisten virkistystä että matkailua. Hienoja hankkeita vaelluskalakantojen vahvistamiseksi on käynnissä ja valmisteilla eri puolella Suomea. Näitä keskusta tukee vahvasti, Honkonen sanoo.
Kuusamossa sijaitseva Kuusinkijoki on valtakunnallisesti merkittävä vaelluskalavesistö, joka laskee Venäjän Pää- ja Paanajärville. Vesistön järvitaimenkanta on tällä hetkellä uhanalainen ja padon purkaminen avaa kymmeniä kilometrejä uusia lisääntymisalueita taimenelle.
Jo aiemmin liikkeelle lähteneitä hankkeita patojen purkamiseksi ovat Saramojoki Pohjois-Karjalassa ja Hiitolanjoki Etelä-Karjalassa.
Honkonen korostaa etenemistä myös vaelluskalojen tilaa parantavissa hallituksen lakihankkeissa.
Hallitusohjelman mukaan vesilakia uudistetaan tällä kaudella niin, että kalatalousvelvoitteita voidaan asettaa myös sellaisille voimalaitoksille, joilla niitä ei tähän asti ole ollut. Näitä niin sanottuja tippavoimalaitoksia on Suomessa useita kymmeniä.
Honkonen vaatii lisäksi suurilta energiayhtiöiltä toimenpiteitä lohikantojen palauttamiseksi suuriin rakennettuihin vesistöihin.
-Kalatiet ja ohitusuomat on rakennettava myös suurissa virroissamme Kemi-, Ii- ja Oulujoella. Vesivoimalla on tärkeä rooli energiajärjestelmässämme, mutta vaelluskalojen luonnonkierron turvaaminen on välttämätön osa vastuullista yritystoimintaa, Honkonen sanoo.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetHonkonen: Virtavesiä auki vaelluskaloille!