Kalmari Kainuussa: Ruoka kasvaa maalla

Kalmari muistuttaa vapun puheenvuorossaan, että Suomen kaltainen laaja maa luonnonvaroineen on arvokas voimavara. Hän muistuttaa, että biotalous on fossiilitalouden jälkeen seuraava talouden aalto.

– Luonnonvarojen kestävä käyttö ja siihen liittyvä teknologia ja palvelut ovat avain uuteen kasvuun. Siihen kannattaa satsata. Tuloksia alkaa jo näkyä, Kalmari huomauttaa.

Hän pahoittelee, miten kauas luonnosta vihreitä arvoja kannattavat kaupunkilaiset ovat nykyisin joutuneet. Kalmari viittaa Helsingin kaupunginhallituksen jäseneen Hannu Oskalaan, joka ei näe maaseudulla mitään kehitysnäkymiä.

– Pääkaupunkiseudulle ja Helsinkiin tulee yhteisöverokertymää yhtiöistä, joiden varsinainen tuotanto tapahtuu muualla. Esimerkiksi Äänekosken Metsägroupin tulevan biotuotelaitoksen palkka- ja verohyödystä paljon suurempi osa menee pääkonttoripitäjään Espooseen kuin Äänekoskelle. Espoossa työskentelee 500 henkilöä ja tehdaspaikkakunnalla työskentelee 170 henkilöä, mutta.siellä kuitenkin tuotanto tehdään, Kalmari muistuttaa.

Valtionhallinnon maksetut palkansaajakorvaukset ilman valtionyhtiöitä olivat vuonna 2013 Tilastokeskuksen aluetilinpidon mukaan Helsingin seutukunnassa noin 3,1 miljardia euroa.

– Vuosittainen reilun kolmen miljardin rahoitus pääkaupunkiseudulle on melkoinen piristysruiske. Maaseudulle kohdennetut muutaman kymmenen tai edes satojen tuhansien eurojen hankkeet eivät tasoita tilannetta lähestulkoonkaan, vertaa Kalmari.

Kalmarin mielestä on outoa, että maaseudulle tehdyt satsaukset nähdään pelkkinä aluepoliittisina kädenojennuksina. Sen sijaan suuria investointeja vaativat kehäradat, Guggenheimit, musiikkitalot, valtionkirjastot ja länsimetrot koko kansakuntaa hyödyttävinä yhteisinä investointeina. Kalmarin mielestä kaikki hankkeet kaikkialla hyödyttävät koko maata.

– Itse tarvitsen pääkaupunkia ja toivon sen menestyvän. Mutta niin tarvitsee pääkaupunkiseudun vihreäkin meitä maalaisia. Sähkö ei tule töpselistä eikä ruoka kaupasta, Kalmari muistuttaa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKalmari Kainuussa: Ruoka kasvaa maalla