Keskusta: Asumisen kallistumista aiheuttavista veronkorotuksista luovuttava

Keskustan puoluehallitus otti kokouksessaan 2.11.2023 kantaa asumisen hintaa nostavaan Orpon hallituksen veropolitiikkaan:

Jokaisella on oltava mahdollisuus asua kohtuuhintaisesti elämäntilanteensa ja toiveidensa mukaisesti. Monelle se tarkoittaa itse omistettua kotia, toisille muunlaisia asumisratkaisuja. Poliittisilla päätöksillä pitää helpottaa ihmisten asumisunelmien toteutumista, ei vaikeuttaa niitä.

Orpon-Purran hallituksen ajama varainsiirtoveroprosenttien uudistus vie etenkin monen nuoren haaveet omasta kodista entistä kauemmas tulevaisuuteen. Kyse on asunnon ostotilanteessa tuhansien eurojen lisärasituksesta ikäluokille, joihin kohdistuvat monet muutkin hallituksen säästöpäätökset ja kiristykset. Keskusta haluaa säilyttää ensiasunnon ostajien vapautuksen varainsiirtoverosta nykyisellään.

Hallituksen kiinteistöveroesityksen suurin hyötyjä on hyväosainen asuntosijoittaja. Toinen puoli muutoksesta rahoitetaan ensiasunnon ostajilla, toinen velaksi. Se ei ole kestävä ratkaisu.

Keskustan tavoitteena on uudistaa varainsiirtoveroa siten, että asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöyhtiöiden sekä kiinteistöjen varainsiirtoveroprosentit yhdistettäisiin kustannusneutraalilla tavalla. Näin jatkossa asuntokauppoja verotettaisiin ostettavasta asunnosta riippumatta samalla veroprosentilla, olipa kyse omakotitalon tai asunto-osakkeen hankinnasta.

Hallitus lisää ihmisten asumiskustannuksia myös kiristämällä kiinteistöverotusta. Se tehdään pakottamalla kunnat nostamaan maapohjan kiinteistöveroprosenttia nykyisestä. Tämä koskee 245 kuntaa ja laajaa joukkoa niissä asuvia suomalaisia. Esitys lisää asumisen kustannuksia juuri silloin, kun omistusasuminen korkojen nousun myötä on muutoinkin kallistunut.

Omistusasujien lisäksi kiinteistöveron korotus osuu kipeästi osaan ARA-vuokra-asunnoista ja asumisoikeusasunnoista, joiden vuokrat ja vastikkeet tulevat nousemaan. Tämä tapahtuu samaan aikaan, kun hallitus leikkaa voimakkaasti asumistukea.

Keskusta hyväksyy maapohjan kiinteistöveroprosentin eriyttämisen yleisestä kiinteistöveroprosentista. Näin kunnat voisivat jatkossa asettaa erilliset veroprosentit maapohjalle ja rakennuksille. Sen sijaan hallituksen ajamasta kiinteistöveron alarajan pakkokorotuksesta tulee luopua. Kunnat osaavat itsehallintoonsa perustuen harkita sopivat kiinteistöveroprosentit aiempien vaihteluvälien puitteissa.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Asumisen kallistumista aiheuttavista veronkorotuksista luovuttava