Keskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia

Keskusta Uutiset

Hallitus haluaa rajata sijoitettavien lasten ja nuorten määrän maksimissaan neljään perheen alle kouluikäiset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan lukien.

Keskustalaiset kritisoivat lakia liian jäykäksi. Kunta voi jo nyt tapauskohtaisesti rajoittaa lasten lukumäärän neljään. Hallituksen esittämässä muodossa laista seuraa, että tavallista sijaisperhettä tarvitsevat lapset eivät pääse sijaisperheeseen, koska yli neljän sijoitetun lapsen ja nuoren sijaisperheet eivät ole jatkossa käytettävissä. Lisäksi perhehoitopaikat vähenevät, koska uuden lain myötä neljän sijoitetun hoitopalkkio ei enää riitä toimeentuloksi kahdelle päätoimiselle perhehoitajalle.

Keskustan kansanedustajat toteavat, että uudistus on myös vastoin yleistä pyrkimystä, jolla lastensuojelussa pyritään pois laitosvaltaisuudesta. Lapsen ja nuoren etu olisi kasvaa perheolosuhteissa. Perhehoito maksaa vain noin neljänneksen siitä, mitä laitoshoito.

Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.
23.9.2020 / Uutiset
Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi
Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.
23.9.2020 / Uutiset
Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia