Keskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia

Keskusta Uutiset

Hallitus haluaa rajata sijoitettavien lasten ja nuorten määrän maksimissaan neljään perheen alle kouluikäiset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan lukien.

Keskustalaiset kritisoivat lakia liian jäykäksi. Kunta voi jo nyt tapauskohtaisesti rajoittaa lasten lukumäärän neljään. Hallituksen esittämässä muodossa laista seuraa, että tavallista sijaisperhettä tarvitsevat lapset eivät pääse sijaisperheeseen, koska yli neljän sijoitetun lapsen ja nuoren sijaisperheet eivät ole jatkossa käytettävissä. Lisäksi perhehoitopaikat vähenevät, koska uuden lain myötä neljän sijoitetun hoitopalkkio ei enää riitä toimeentuloksi kahdelle päätoimiselle perhehoitajalle.

Keskustan kansanedustajat toteavat, että uudistus on myös vastoin yleistä pyrkimystä, jolla lastensuojelussa pyritään pois laitosvaltaisuudesta. Lapsen ja nuoren etu olisi kasvaa perheolosuhteissa. Perhehoito maksaa vain noin neljänneksen siitä, mitä laitoshoito.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia