Keskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia

Keskusta Uutiset

Hallitus haluaa rajata sijoitettavien lasten ja nuorten määrän maksimissaan neljään perheen alle kouluikäiset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan lukien.

Keskustalaiset kritisoivat lakia liian jäykäksi. Kunta voi jo nyt tapauskohtaisesti rajoittaa lasten lukumäärän neljään. Hallituksen esittämässä muodossa laista seuraa, että tavallista sijaisperhettä tarvitsevat lapset eivät pääse sijaisperheeseen, koska yli neljän sijoitetun lapsen ja nuoren sijaisperheet eivät ole jatkossa käytettävissä. Lisäksi perhehoitopaikat vähenevät, koska uuden lain myötä neljän sijoitetun hoitopalkkio ei enää riitä toimeentuloksi kahdelle päätoimiselle perhehoitajalle.

Keskustan kansanedustajat toteavat, että uudistus on myös vastoin yleistä pyrkimystä, jolla lastensuojelussa pyritään pois laitosvaltaisuudesta. Lapsen ja nuoren etu olisi kasvaa perheolosuhteissa. Perhehoito maksaa vain noin neljänneksen siitä, mitä laitoshoito.

Petri Honkonen jätelaista:
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen jätelaista hallituksessa saavutettuun ratkaisuun
30.11.2020 / Uutiset
Keskustan kuntavaaliohjelma: Toiveista totta seuraavalla vaalikaudella
Keskustan puoluevaltuusto hyväksyi puoluvaltuustosunnuntaina puolueen kuntavaaliohjelman. ”Keskusta – tekee toiveista totta”. Ohjelmassa linjataan Keskustan tavoitteita tulevalle vaalikaudelle.
29.11.2020 / Uutiset
Annika Saarikko: Nyt on aika linjata tulevaisuutta korona-ajan jälkeen
Koronakriisistä selviämistä ei mitata vain epidemian voittamisella, vaan myös kriisin seurausten jälkihoidon onnistumisena. Vasta ehkä 2030-luvulle mentäessä osaamme kokonaisuutena arvioida, mitä arpia aika jätti ja miten viisaita olimme kriisistä toipumisessa – ja säilyimmekö ehyenä kansakuntana tämän läpi, kirjoittaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko blogissaan.
29.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia