Keskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia

Keskusta Uutiset

Hallitus haluaa rajata sijoitettavien lasten ja nuorten määrän maksimissaan neljään perheen alle kouluikäiset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan lukien.

Keskustalaiset kritisoivat lakia liian jäykäksi. Kunta voi jo nyt tapauskohtaisesti rajoittaa lasten lukumäärän neljään. Hallituksen esittämässä muodossa laista seuraa, että tavallista sijaisperhettä tarvitsevat lapset eivät pääse sijaisperheeseen, koska yli neljän sijoitetun lapsen ja nuoren sijaisperheet eivät ole jatkossa käytettävissä. Lisäksi perhehoitopaikat vähenevät, koska uuden lain myötä neljän sijoitetun hoitopalkkio ei enää riitä toimeentuloksi kahdelle päätoimiselle perhehoitajalle.

Keskustan kansanedustajat toteavat, että uudistus on myös vastoin yleistä pyrkimystä, jolla lastensuojelussa pyritään pois laitosvaltaisuudesta. Lapsen ja nuoren etu olisi kasvaa perheolosuhteissa. Perhehoito maksaa vain noin neljänneksen siitä, mitä laitoshoito.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta vastustaa perhehoidon tiukennuksia