Euroopan parlamentti hyväksyi tänään (13.11.) täysistunnossaan uusiutuvan energian direktiivin äänin 495 puolesta – 68 vastaan.

– EU:n uusiutuvan energian linjaukset turvaavat kasvun edellytykset Suomen biotaloudelle ja metsätaloussektorille. Pohjoismainen kestävän metsänhoidon näkökulma on nyt vahvasti huomioitu, iloitsevat keskustan europarlamentaarikot Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Direktiivin valmistelu on ollut paljon esillä Suomessa. Direktiivissä säädetään muun muassa biomassan kestävyyskriteereistä eli ehdoista, miten puun eri osia voidaan käyttää bioenergian raaka-aineena.

– Uusiutuvan energian osuus energiankulutuksesta on Suomessa EU:n korkeimpia ja samaan aikaan metsävaramme ovat suuremmat kuin koskaan aiemmin. Olemme hoitaneet asiamme esimerkillisesti. Direktiivin kansallisessa soveltamisessa on pidettävä huolta, ettei metsäsektorin toimijoiden hallinnollinen taakka lisäänny, mepit muistuttavat.

Direktiivin mukaan puuta voidaan jatkossakin hyödyntää uusiutuvan energian tuotantoon, mikäli jäsenmaalla on kestävyyskriteerit täyttävä kansallinen metsälaki. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi uudelleenmetsittämisvelvoitetta sekä luonnon monimuotoisuuden huomioimista. Näin riskiperusteinen lähestymistapa toteutuu ja puu tunnustetaan kestäväksi energiakäyttöön.

– Uusiutuvien energialähteiden lisääminen on välttämätöntä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja päästöjen vähentämiseksi, mepit linjaavat.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustamepit: Uusiutuvan energian direktiivi turvaa kasvun edellytykset Suomen biotaloudelle