Euroopan parlamentti hyväksyi tänään (13.11.) täysistunnossaan uusiutuvan energian direktiivin äänin 495 puolesta – 68 vastaan.

– EU:n uusiutuvan energian linjaukset turvaavat kasvun edellytykset Suomen biotaloudelle ja metsätaloussektorille. Pohjoismainen kestävän metsänhoidon näkökulma on nyt vahvasti huomioitu, iloitsevat keskustan europarlamentaarikot Anneli Jäätteenmäki, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä.

Direktiivin valmistelu on ollut paljon esillä Suomessa. Direktiivissä säädetään muun muassa biomassan kestävyyskriteereistä eli ehdoista, miten puun eri osia voidaan käyttää bioenergian raaka-aineena.

– Uusiutuvan energian osuus energiankulutuksesta on Suomessa EU:n korkeimpia ja samaan aikaan metsävaramme ovat suuremmat kuin koskaan aiemmin. Olemme hoitaneet asiamme esimerkillisesti. Direktiivin kansallisessa soveltamisessa on pidettävä huolta, ettei metsäsektorin toimijoiden hallinnollinen taakka lisäänny, mepit muistuttavat.

Direktiivin mukaan puuta voidaan jatkossakin hyödyntää uusiutuvan energian tuotantoon, mikäli jäsenmaalla on kestävyyskriteerit täyttävä kansallinen metsälaki. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi uudelleenmetsittämisvelvoitetta sekä luonnon monimuotoisuuden huomioimista. Näin riskiperusteinen lähestymistapa toteutuu ja puu tunnustetaan kestäväksi energiakäyttöön.

– Uusiutuvien energialähteiden lisääminen on välttämätöntä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja päästöjen vähentämiseksi, mepit linjaavat.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustamepit: Uusiutuvan energian direktiivi turvaa kasvun edellytykset Suomen biotaloudelle