Noin miljoona suomalaista puolestaan tarvitsee lähivuosina koulutusta ja osaamisensa päivittämistä, kun vanhoja ammatteja katoaa ja uusia syntyy työn, työelämän ja työmarkkinoiden vääjäämättömästi muuttuessa.
Suomen pärjääminen selittyy pitkälti sillä, että kaikkia suomalaisia ja koko maata koskevissa uudistuksissa on pystytty hallitus- ja oppositiorajat sekä vaalikaudet ylittävään yhteistyöhön.
Yhdessä päättämisen ja sopimisen kykyä on ollut myös työmarkkinaosapuolilla, viimeisimpänä Suomen talouden nousuun ja työllisyyden paranemiseen aivan ratkaisevasti vaikuttanutta kilpailukykysopimusta tehtäessä.
Sote- ja maakuntauudistus on isoin uudistus suomalaisten palveluihin ainakin vuosikymmeniin, jopa koskaan. Huolimatta siitä, että kyse on tasa-arvoisten palvelujen turvaamisesta, uudistuksen päälle heitellään valta- ja vaalipolitiikan varjoa.
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausuntoluonnoksen vuoto on tästä viimeisin – ja vakavin – osoitus.
Ollaan vaarallisilla vesillä, jos meneillään oleva puoluepoliittinen peli on suomalaisen kansanvaltaisen päätöksenteon tulevaisuuden tie. Sillä tiellä Suomelle tulee karhu vastaan ennemmin tai myöhemmin.
Isot yhteiskunnalliset uudistukset eivät ole heti voimaan astuessaan valmiita. Näin on myös sote- ja maakuntauudistuksen kohdalla. Niitä parannellaan eteenpäin mentäessä.
Tätä uudistusta on kuitenkin yritetty tehdä jo yli kymmenen vuotta viiden-kuuden erivärisen hallituksen toimesta. Jos uudistus nyt, kun maali on lähempänä kuin kertaakaan aiemmin, kaatuisi, vastuun siitä kantaisivat yhdessä kaikki eduskuntapuolueet. Kärsijöiksi puolestaan joutuisivat palveluja tarvitsevat ihmiset, tässä tapauksessa yhteiskuntamme heikompiosaiset.
Joutuu kysymään, ollaanko tämä vastuu valmiita puolueissa kantamaan? Vai löytyykö sittenkin vastuullisia voimia, joilla kykyä asettaa Suomen etu kaiken muun edelle?

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: Isoihin uudistuksiin on pystyttävä myös tulevaisuudessa