Tuija Patana ja Matti Nivala: Opiskelija-asuminen 2030

Olli Opiskelija herää opiskelija-asuntonsa makuualkovista syksyiseen maanantaiaamuun. On hänen ensimmäisen opiskeluvuotensa syyslukukausi, ja tasapainottelu juhlimisen ja opiskelujen välillä on haastavaa. “Parhaat verkostot luodaan nyt”, oli opiskelijatuutori sanonut. Onneksi opiskelija-asunnon alakerrassa on ilmaiseksi varattavia opiskelutiloja, joihin kurssikavereita voi kutsua opiskelemaan yhdessä – hoituuhan se ystävystyminen ja verkostoituminen näinkin.

Ovikello soi. Alakerran kahvilan lähetti hymyilee ulko-ovella. Maanantaiaamuisin Ollin on aina ollut vaikea herätä päivän puuhiin, ja pienellä lisämaksulla hänelle toimitetaan maanantaiaamuisin erikoiskahvi ja päivän lehti. Olli ei normaalisti juo kahvia, joten hän ei valinnut asuntonsa vuokraan kuuluviin varusteisiin astioiden, sängyn, pöydän ja tuolin lisäksi juuri muuta. Mahdollisten vieraiden varalta talosta on onneksi varattavissa erillinen vierashuone, ja kahvilan lähettipalvelun avulla onnistuu ilta- ja aamupalatarjoilut nopeallakin aikataululla.

Herättyään uuteen viikkoon Olli nappaa pohjakerroksesta hänelle nimikoidun polkupyörän. Takarenkaassa tuntuu olevan hieman liian vähän painetta, joten hän pysähtyy pihan pyöränkorjauspisteelle. Samalle pisteelle saapuu hänen ystävänsä Aila säätämään pyörän penkkiä. Ailan yksityisiltä markkinoilta vuokrattuun asuntoon ei pyöränkorjausvarusteita kuulu, mutta onneksi opiskelija-asuntojen pihapalvelut ovat myös muiden käytettävissä.

Ailan kanssa kuulumiset vaihdettuaan Olli vilkaisee pankkitilinsä tapahtumia. “Joko se perustulo näkyisi tilillä, niin voisin ostaa junaliput syyslomaksi kotiin”, hän miettii. Opiskelija-asunnon vuokra erääntyy maksettavaksi ylihuomenna. “Kätevää, että asumisen palveluita voi valita kuukausimaksuun, vähän niin kuin Spotifyssa on Free- ja Premium-jäsenyydet. Jos raha ei tunnu riittävän, voisin vaihtaa maanantain kahvilähetyksen omaan kahvinkeittimeen – sen kuukausihinta on kuitenkin huomattavasti edullisempi.” – Olli pohtii

Olli lähtee pyörällään kohti yliopistoa ja huomaa samalla pihalla olevan opiskelija-asunnon yhteiskäyttöauton. “Jos saan ensi kesänä hyviä töitä, niin voisin hieman hullutella ja maksaa yhteiskäyttösähköauton käytöstä ja käydä ystävien kanssa tutustumassa uuteen opiskelukaupunkiin sekä käydä vähän shoppailemassa. Toisaalta voisin hankkia opiskelija-asuntojen oman siivoojan pesemään asunnon ikkunat”, Olli tuumaa ja toteaa ikkunoiden pesun olevan inhokkipuuhaansa.

Olli muistelee opiskelija-asunnon hankkimista juuri opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen. “Muokkaa asumisen palveluita omien tarpeiden mukaan” vaikutti Ollin valintaan hankkia yksityisen vapaarahoitteisen opiskelija-asunnon sijaan uudenlaisen opiskelija-asumisen. Tästä se opiskelupäivä ja -viikko taas lähtee käyntiin.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetTuija Patana ja Matti Nivala: Opiskelija-asuminen 2030