Jokainen kuitenkin tietysti päättää viime kädessä itse, miten politiikassa toimii.

Veneenkeikuttajilta on silti korkea aika vakavasti kysyä, haluavatko he todella, että sosiaali- ja terveyspalvelujen rapautuminen tässä maassa jatkuu? Haluavatko he todella, että tulevaisuudessa suomalaisten lääkäriin pääsy on lompakon paksuudesta tai postinumerosta kiinni?

Tämä kehitys ja sen mukana sosiaali- ja terveyspalvelujen hallitsematon yksityistäminen jatkuu, ellei mitään tehdä. Keskustalle tämä ei ole vaihtoehto.

Meille sote- ja maakuntauudistuksessa on kyse ihmisten perustavanlaatuisesta tasa-arvosta. Tätä myös eduskunnan perustuslakivaliokunta on tähdentänyt todetessaan uudistuksen olevan välttämätön ja kiireellinen.

Perustuslakivaliokunta on myös antanut tukensa sille, että maakunnat hoitavat tulevaisuudessa sosiaali- ja terveyspalvelut. Palveluille tarvitaan yksittäisiä kuntia leveämmät hartiat.

On muistettava, että sadat ja tuhannet ihmiset ovat jo pitkään valmistelleet uudistusta maakunnissa. Tästä käytännön työstä riippuu uudistuksen onnistuminen. Maakuntien eri puolueita edustavat päättäjät ja sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset eivät tässä tilanteessa tarvitse tietoista epävarmuuden lietsomista ja maton vetämistä jalkojen alta.

Sen sijaan avointa keskustelua on syytä käydä siitä, miten sote- ja maakuntauudistuksesta tehdään yhdessä mahdollisimman hyvä koko Suomessa.

Tähän Keskusta on osaltaan valmis. Ja ainakaan me emme ole väittäneet, että uudistuksesta tulee kerralla täydellinen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen jatkuu taatusti myös tulevina vuosina riippumatta siitä, mitkä puolueet hallituksessa kulloinkin ovat.

On etenkin oppositiolta ihmisten harhaanjohtamista väittää, että nyt valmistellun ratkaisun tilalle voitaisiin kuin tyhjästä taikoa uusi. Päinvastoin, uudistus siirtyisi tällöin taas vuosia ja vuosia eteenpäin.

Sote- ja maakuntauudistuksessa on kyse paitsi palveluista myös poliittisen päätöksenteon uskottavuudesta.

Mikä puolue tai poliitikko voi katsoa tavallista äänestäjää enää pystypäin silmiin, jos pian kymmenen vuoden ajan valmisteltu uudistus – ja jossa valmistelussa kaikki puolueet ovat olleet mukana – taas palaisi lähtöruutuun?

Annika Saarikko: Turpeessa muutos on nyt liian raju
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kirjoittaa sunnuntaiaamun avoimessa kirjeessään aiheesta turve ja oikeudenmukaisuus. "Turpeessa muutos on nyt liian raju ja se ei ole hyvä alan yrittäjien kannalta, ei kotien lämmityksen kannalta, ei huoltovarmuuden tai turpeen muiden käyttötarpeiden kannalta", Saarikko sanoo.
18.4.2021 / Uutiset
Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Huhtikuun puolivälissä saan vieraakseni Suomen tunneteimman yritysjohtajan, Jorma Ollilan. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä.
15.4.2021 / K-Studio
Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: Sote-palvelut liian iso asia pelin politiikkaan