Siirry sisältöön

Jokainen kuitenkin tietysti päättää viime kädessä itse, miten politiikassa toimii.

Veneenkeikuttajilta on silti korkea aika vakavasti kysyä, haluavatko he todella, että sosiaali- ja terveyspalvelujen rapautuminen tässä maassa jatkuu? Haluavatko he todella, että tulevaisuudessa suomalaisten lääkäriin pääsy on lompakon paksuudesta tai postinumerosta kiinni?

Tämä kehitys ja sen mukana sosiaali- ja terveyspalvelujen hallitsematon yksityistäminen jatkuu, ellei mitään tehdä. Keskustalle tämä ei ole vaihtoehto.

Meille sote- ja maakuntauudistuksessa on kyse ihmisten perustavanlaatuisesta tasa-arvosta. Tätä myös eduskunnan perustuslakivaliokunta on tähdentänyt todetessaan uudistuksen olevan välttämätön ja kiireellinen.

Perustuslakivaliokunta on myös antanut tukensa sille, että maakunnat hoitavat tulevaisuudessa sosiaali- ja terveyspalvelut. Palveluille tarvitaan yksittäisiä kuntia leveämmät hartiat.

On muistettava, että sadat ja tuhannet ihmiset ovat jo pitkään valmistelleet uudistusta maakunnissa. Tästä käytännön työstä riippuu uudistuksen onnistuminen. Maakuntien eri puolueita edustavat päättäjät ja sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset eivät tässä tilanteessa tarvitse tietoista epävarmuuden lietsomista ja maton vetämistä jalkojen alta.

Sen sijaan avointa keskustelua on syytä käydä siitä, miten sote- ja maakuntauudistuksesta tehdään yhdessä mahdollisimman hyvä koko Suomessa.

Tähän Keskusta on osaltaan valmis. Ja ainakaan me emme ole väittäneet, että uudistuksesta tulee kerralla täydellinen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen jatkuu taatusti myös tulevina vuosina riippumatta siitä, mitkä puolueet hallituksessa kulloinkin ovat.

On etenkin oppositiolta ihmisten harhaanjohtamista väittää, että nyt valmistellun ratkaisun tilalle voitaisiin kuin tyhjästä taikoa uusi. Päinvastoin, uudistus siirtyisi tällöin taas vuosia ja vuosia eteenpäin.

Sote- ja maakuntauudistuksessa on kyse paitsi palveluista myös poliittisen päätöksenteon uskottavuudesta.

Mikä puolue tai poliitikko voi katsoa tavallista äänestäjää enää pystypäin silmiin, jos pian kymmenen vuoden ajan valmisteltu uudistus – ja jossa valmistelussa kaikki puolueet ovat olleet mukana – taas palaisi lähtöruutuun?

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen: Sote-palvelut liian iso asia pelin politiikkaan