Keskustan monipaikkaisuuslinjaus: Keskittämisestä väljempään Suomeen

Annika Saarikko ja Petri Honkonen

Keskusta esittää uudistuksia, joilla yhä useammalle suomalaiselle mahdollistetaan vapaus valita opiskelu-, työ- ja asuinpaikkansa toiveidensa mukaan. Kohti väljempää Suomea -vaihtoehdossaan puolue tuo esiin konkreettisia toimenpiteitä väljemmän ja hajautetumman Suomen aikaansaamiseksi.

Keskusta haluaa parantaa etätyön edellytyksiä muun muassa nopeiden verkkoyhteyksien ulottamisella koko Suomeen ja veroratkaisuin. Valtion ja kuntien etätyöhön soveltuvissa tehtävissä työntekijän on voitava valita, työskenteleekö hän etänä vai työpaikalta käsin.

Mahdollisuuksia monipaikkaiseen elämään Keskusta lisäisi e-kuntalaisuudella, joka avaisi tietä monikuntalaisuudelle. Keskusta esittää myös etäopiskelun tukemista, arava- ja uudisrakennusohjelmaa maaseudulle sekä liikenneyhteyksien parantamista.

Keskusta katsoo , että muutos väljempään Suomeen mahdollistaa ihmisten toiveiden mukaisen luonnonläheisyyden yhä useammalle – myös isoimmissa kaupungeissa.

Kohti väljempää Suomea -linjauksen valmisteli työryhmä, jota johti Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen.

Koko linjaus on luettavissa täältä>>

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan monipaikkaisuuslinjaus: Keskittämisestä väljempään Suomeen