Keskustan Pakarinen ja Lintilä: Palkka-avoimuutta on lisättävä

kuvituskuva palkka teemasta, missä palkkalaskelman takana näkyy seteleitä

Keskusta haluaa, että miesten ja naisten palkkaeroja kurotaan suomalaisessa työelämässä umpeen. Palkkatasa-arvoon pääsemiseksi tarvitaan uusia työkaluja. Samapalkkaisuutta voidaan edistää lisäämällä yleistä tietoa palkoista ja palkitsemisesta. Työntekijän pitää tietää, mistä oma palkka koostuu ja millainen on oman työpaikan palkkausjärjestelmä.

Hallitus on ohjelmassaan linjannut, että yksittäisen työntekijän oikeuksia ja tosiasiallisia mahdollisuuksia lisätä palkkatietoutta ja puuttua tehokkaammin palkkasyrjintään parannetaan. Tämä tarkoittaa palkka-avoimuuden kehittämistä lainsäädännön keinoin.

Palkka-avoimuuden lisäämisessä on edettävä asteittain siten, että lainsäädäntöä muutetaan nykyisestä esimerkiksi siten, että palkkakartoituksen tekemiseen osallistuvilla henkilöstön edustajilla olisi oikeus saada edustamiensa työntekijöiden palkkatiedot ja -perusteet kartoituksen valmisteluvaiheessa. Näitä tietoja ei kirjattaisi julkaistavaan palkkakartoitukseen. Avoimuuden lisääminen mahdollistaisi perusteettomien palkkaerojen korjaamisen työpaikkatasolla.

Lisäksi olemme pohtineet mahdollisuutta, jossa yksittäiselle työntekijälle annettaisiin oikeus pyytää tasa-arvovaltuutetulta omien verrokkiensa palkkatietoja omassa palkkasyrjintäepäilyssään. Nykyisessä tasa-arvolaissa tämä oikeus on vain henkilöstön edustajalla. Tämä lisäisi yksittäisen työntekijän tosiasiallista mahdollisuutta puuttua palkkasyrjintään mutta viranomainen arvioisi pyynnön perusteet ennen niiden luovuttamista.

Muita vaihtoehtoja edistää palkkauksen avoimuutta olisi erilaisten yrityskohtaisten mittareiden julkaiseminen miesten ja naisten palkkaeroista koskien suuryrityksiä. Tällaisia mittareita voisivat olla tulospalkkioiden jakautuminen sukupuolen mukaan ja naisten ja miesten työurakehityksen ja palkkauksen yhtaikainen tarkastelu. Nämä ovat pehmeämpiä ohjaavia välineitä, joilla tavoitellaan perusteettomiin palkkaeroihin puuttumista ja havahtumista.

Sellainen palkkojen läpinäkyvyys, joka antaa työntekijöille mahdollisuuden saada sukupuolen mukaan eriteltyjä tietoja samaa tai samanarvoista työtä tekevien palkkatasosta, edistää tasa-arvoa ja myös ennaltaehkäisee palkkasyrjintää. Parhaimmillaan laadukas palkkakartoitus antaa henkilöstölle tällaista tietoa vähintään 30 hengen työpaikoilla.

Keskusta ei pidä perusteltuna sitä, että yksityisellä sektorilla kaikkien palkat olisivat vapaasti saatavilla tai että työnantajalla olisi suora velvoite antaa palkkatiedot ja henkilökohtaiset suorituksenarvioinnit yksittäisen työntekijän niitä kollegastaan pyytäessä. Se johtaisi meidän arviomme mukaan ristiriitatilanteiden lisääntymiseen työpaikoilla.

Keskustassa on valmiutta etsiä uusia keinoja tasa-arvoisempaan työelämään tavalla, joka parantaa työhyvinvointia eikä lisää ristiriitoja työpaikoilla.

Riikka Pakarinen, Keskustan varapuheenjohtaja
Mika Lintilä, elinkeinoministeri

Suomen metsiä ei saa antaa EU:n hallittaviksi
Keskusta esitti torstaina eduskunnan kyselytunnilla hallitukselle selvän kysymyksen: sanooko Suomi EU:n ennallistamisasetukselle kyllä vai ei. Kyse on siitä, annetaanko valta Suomen metsistä EU:lle vai pidetäänkö se omassa maassa. Viikolla käytiin myös välikysymyskeskustelu, jossa Keskusta vaati vastauksia hallituksen alueellisesti syrjivästä politiikasta. Hallitus sai myös lopulta liikkeelle Keskustan hoputtaman lakialoitteen itärajan turvallisuuden parantamiseksi.
22.3.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Kesk. Kosonen:  Koko Suomeen tekoja, ei työryhmiä
Suomi on turvallinen ja hyvinvoiva vain, jos koko maa pidetään asuttuna ja sen eri osien monipuolinen osaaminen ja yrittäminen otetaan käyttöön. Selvityksiä tekeviä työryhmiä ja niiden tuloksia on saatu jo riittävästi. Maan hallitukselta odotetaan nyt tekoja eikä mahdollisuuksien heikennystä, kuten näyttää tapahtuvan. Näin arvioi Keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen Keskustan ryhmäpuheessa välikysymyskeskustelun aikana. Kosonen sanoi, että hallitus romuttaa kaiken hyvän, mitä Suomeen on rakennettu.
20.3.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Kurvinen: Rahat ja teot koko Suomen hyväksi puuttuvat
Keskustan ja Liike Nyt:n maaliskuun alkupuolella jättämää välikysymystä käsiteltiin eduskunnassa. Välikysymyksen ensimmäisen allekirjoittajan puheessaan Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen muistuttaa, että Keskusta esitti jo syksyllä hallitukselle talouden kasvupakettia. Siinä tunnin junan rahoilla laitettaisiin teitä kuntoon, korjattaisiin homekouluja ja käynnistettäisiin rakennushankkeita ympäri Suomen. Näillä kaikilla saataisiin myös joka puolelle maata työpaikkoja.
20.3.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen ja Lintilä: Palkka-avoimuutta on lisättävä