Siirry sisältöön

Keskustan tehtävän ytimessä on monipaikkainen elämä ja elämäntapa, jossa esim. työ, perhe-elämä ja vapaa-aika ovat yhteensovitettu ihmisen kannalta joustavammalla ja paremmalla tavalla. Siksikin kärkiteemamme aluevaaleissa on vahvistamme lähipalveluita. Etätyö on monipaikkaisuuden ehkä tunnetuin muoto.

– Nimenomaan juuri suurissa kaupungeissa etätyökulttuuri tulee olemaan todennäköisesti valtava mullistaja, joka laittaa uuteen järjestykseen työpisteiden lisäksi ihmisten arjessa tarvitsemansa lähipalvelut, kun niiden kysyntä kotona tehtävän työn myötä kasvaa, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen ennustaa.

– Sote-uudistus ja vakiintuva etätyö yhdessä lisäksi avaavat positiivisia mahdollisuuksia, joissa lähipalvelujen tarjontaa voidaan vahvistaa mm. Espoossa ja sen pohjoisosissa. Sama idea pätee toki koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Lähipalvelut ovat niin hyvinvointialueen järjestämiä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluja, mutta yhtäläisestä yksityisen sektorin tuottamia palveluja vaikkapa ravintoloita tai kaupungin järjestämiä mm. sivistys- ja liikuntapalveluita. Niiden kaikkien asema lähipalveluina kaupungeissa muuttuu, kun elämä kodin lähellä korostuu.

Ilmiöllä tulee olemaan vaikutuksia myös kaavoituksen trendeihin, kun raju keskittämisen vimma ja ylikalliiden pilvenpiirtäjien rakentaminen löytävät itselleen vähemmän perusteluja. Lähellä ihmistä oleva palvelu tai asuminen ovat mieluummin ihmisen kokoista, kohtuullista.

– Sanotaan, että koko Suomen pitävät lämpimänä Suomen Keskusta ja Golfvirta, niin suomalaisten suurkaupunkien ja maakuntakeskusten lähipalvelut tulee mullistamaan Keskusta ja etätyökulttuuri, molemmat monipaikkaisuuden kulmakiviä, Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Etätyö tulee mullistamaan kaupunkien lähipalvelutarpeen