Keskustan tehtävän ytimessä on monipaikkainen elämä ja elämäntapa, jossa esim. työ, perhe-elämä ja vapaa-aika ovat yhteensovitettu ihmisen kannalta joustavammalla ja paremmalla tavalla. Siksikin kärkiteemamme aluevaaleissa on vahvistamme lähipalveluita. Etätyö on monipaikkaisuuden ehkä tunnetuin muoto.

– Nimenomaan juuri suurissa kaupungeissa etätyökulttuuri tulee olemaan todennäköisesti valtava mullistaja, joka laittaa uuteen järjestykseen työpisteiden lisäksi ihmisten arjessa tarvitsemansa lähipalvelut, kun niiden kysyntä kotona tehtävän työn myötä kasvaa, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen ennustaa.

– Sote-uudistus ja vakiintuva etätyö yhdessä lisäksi avaavat positiivisia mahdollisuuksia, joissa lähipalvelujen tarjontaa voidaan vahvistaa mm. Espoossa ja sen pohjoisosissa. Sama idea pätee toki koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Lähipalvelut ovat niin hyvinvointialueen järjestämiä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluja, mutta yhtäläisestä yksityisen sektorin tuottamia palveluja vaikkapa ravintoloita tai kaupungin järjestämiä mm. sivistys- ja liikuntapalveluita. Niiden kaikkien asema lähipalveluina kaupungeissa muuttuu, kun elämä kodin lähellä korostuu.

Ilmiöllä tulee olemaan vaikutuksia myös kaavoituksen trendeihin, kun raju keskittämisen vimma ja ylikalliiden pilvenpiirtäjien rakentaminen löytävät itselleen vähemmän perusteluja. Lähellä ihmistä oleva palvelu tai asuminen ovat mieluummin ihmisen kokoista, kohtuullista.

– Sanotaan, että koko Suomen pitävät lämpimänä Suomen Keskusta ja Golfvirta, niin suomalaisten suurkaupunkien ja maakuntakeskusten lähipalvelut tulee mullistamaan Keskusta ja etätyökulttuuri, molemmat monipaikkaisuuden kulmakiviä, Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Etätyö tulee mullistamaan kaupunkien lähipalvelutarpeen