Keskustan tehtävän ytimessä on monipaikkainen elämä ja elämäntapa, jossa esim. työ, perhe-elämä ja vapaa-aika ovat yhteensovitettu ihmisen kannalta joustavammalla ja paremmalla tavalla. Siksikin kärkiteemamme aluevaaleissa on vahvistamme lähipalveluita. Etätyö on monipaikkaisuuden ehkä tunnetuin muoto.

– Nimenomaan juuri suurissa kaupungeissa etätyökulttuuri tulee olemaan todennäköisesti valtava mullistaja, joka laittaa uuteen järjestykseen työpisteiden lisäksi ihmisten arjessa tarvitsemansa lähipalvelut, kun niiden kysyntä kotona tehtävän työn myötä kasvaa, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen ennustaa.

– Sote-uudistus ja vakiintuva etätyö yhdessä lisäksi avaavat positiivisia mahdollisuuksia, joissa lähipalvelujen tarjontaa voidaan vahvistaa mm. Espoossa ja sen pohjoisosissa. Sama idea pätee toki koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Lähipalvelut ovat niin hyvinvointialueen järjestämiä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluja, mutta yhtäläisestä yksityisen sektorin tuottamia palveluja vaikkapa ravintoloita tai kaupungin järjestämiä mm. sivistys- ja liikuntapalveluita. Niiden kaikkien asema lähipalveluina kaupungeissa muuttuu, kun elämä kodin lähellä korostuu.

Ilmiöllä tulee olemaan vaikutuksia myös kaavoituksen trendeihin, kun raju keskittämisen vimma ja ylikalliiden pilvenpiirtäjien rakentaminen löytävät itselleen vähemmän perusteluja. Lähellä ihmistä oleva palvelu tai asuminen ovat mieluummin ihmisen kokoista, kohtuullista.

– Sanotaan, että koko Suomen pitävät lämpimänä Suomen Keskusta ja Golfvirta, niin suomalaisten suurkaupunkien ja maakuntakeskusten lähipalvelut tulee mullistamaan Keskusta ja etätyökulttuuri, molemmat monipaikkaisuuden kulmakiviä, Pakarinen päättää.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Etätyö tulee mullistamaan kaupunkien lähipalvelutarpeen