Keskusta haluaa voimakkaita lisätoimia suomalaisten avuksi sähkön kohonneeseen hintaan. Kyse on suomalaisten toimeentulosta ja siitä, kuinka hyvin Suomi kestää Putinin Eurooppaan kohdistaman painostuksen.

Keskusta arvioi, että sähkön hintakatto on hyvä keino auttaa suomalaisia, mikäli siihen löytyy nopeasti tehoava toteutustapa. Tärkeintä on, että apu tulee pian ja auttaa koteja joiden sähkölaskut ovat nousseet voimakkaimmin. Keskustan mukaan nyt voimaan astuvat päätökset kaksinkertaisesta lapsilisästä joulukuussa, sähkön arvonlisäveron laskusta, Kelan maksamasta sähkötuesta ja verotukseen saatavasta sähkövähennyksestä ovat hyviä, mutta eivät riittäviä.

Keskusta edellyttää ripeitä päätöksiä suomalaisten auttamiseksi, sekä esittää hintojen nousuun vastaavien lakiesitysten nostamista tärkeysjärjestyksen kärkeen eduskunnassa. Elinkeinoministeri Lintilä ja hallitus saavat Keskustan täyden tuen toimissa sähkön hinnan laskemiseksi ja sähkön riittävyyden varmistamiseksi.

Keskustan esityksestä sähkön hintaa koskevia toimia käsitellään maanantaina kaikkien eduskuntapuolueiden kesken. Suomalaisten tilanne on kriisiytynyt Venäjän aiheuttaman hintojen rajun nousun edessä. Keskusta haluaa olla rakentamassa kansallista yksituumaisuutta vastauksena Venäjän tavoitteelle lisätä vastakkainasettelua Suomessa ja Euroopassa, ja kutsuu kaikki puolueet yhteistyöhön asiassa.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus: Sähkön hinnannousuun vastattava voimakkailla lisätoimilla