Keskusta Uutiset

Katainen viittaa MTV:n tiistaiseen uutiseen SDP:n halusta torpata hallituksen kiistanalainen perhepaketti. Elsi Katainen kertoo olevansa pöyristynyt sekavuudesta, joka velloo hallituksen sisällä suomalaisia perheitä koskevissa asioissa.

– SDP ja kristilliset kisailevat siitä, kumpi osaa paremmilla sanankäänteillä kaataa niiden itsensä sopiman perhepaketin. Se osoittaa sekä demareiden että KD-väen ylimielisyyden suomalaisia perheitä ja ennen muuta lapsia kohtaan. Haluan, että puolueet pysyvät reilusti linjoillaan kevään eduskuntavaaleista huolimatta. Perheet ansaitsevat rehellistä politiikkaa eikä nyt nähtyä mielikuvakikkailua, Elsi Katainen suomii hallituspuolueita.

Elsi Katainen näkee, että hallituspuolueiden ja keskustan suhtautuminen perheiden arkeen eroavat selvästi toisistaan.
– Vastikään kokoomuksen Sari Sarkomaa hämmensi perheitä ja poliitikkoja ehdotuksellaan, että päivähoidossa raha seuraisi lasta. Sarkomaa yritti markkinoida ajatustaan sillä, että perheiden valinnanmahdollisuudet kasvaisivat, kun palvelut syntyisivät perheiden tarpeet huomioiden. Tämäkään ei paranna mielikuvia kokoomuksesta, joka hallituksessa on määrätietoisesti vienyt eteenpäin perheiden valinnanvapautta rajoittavia hankkeita. Merkittävin näistä on kotihoidontuen pakkokiintiöiminen äidin ja isän kesken, Elsi Katainen huomauttaa.

Elsi Katainen muistuttaa, että keskusta on luvannut kumota päätöksen kotihoidon tuen pakollisesta jakamisesta vanhempien kesken, jos puolue on seuraavassa hallituksessa.

– Tälläkään hallituksen esityksellä ei rahaa säästy, päinvastoin paineet kuntien talouteen ja päivähoitoon kasvaisivat merkittävästi. Kyllä tässä on kyse hallituksen halusta rajata perheiden valinnanmahdollisuuksia, Elsi Katainen katsoo.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Elsi Katainen: Perheet joutuivat hallituspuolueiden pelinappuloiksi