Keskusta Uutiset

Katainen viittaa MTV:n tiistaiseen uutiseen SDP:n halusta torpata hallituksen kiistanalainen perhepaketti. Elsi Katainen kertoo olevansa pöyristynyt sekavuudesta, joka velloo hallituksen sisällä suomalaisia perheitä koskevissa asioissa.

– SDP ja kristilliset kisailevat siitä, kumpi osaa paremmilla sanankäänteillä kaataa niiden itsensä sopiman perhepaketin. Se osoittaa sekä demareiden että KD-väen ylimielisyyden suomalaisia perheitä ja ennen muuta lapsia kohtaan. Haluan, että puolueet pysyvät reilusti linjoillaan kevään eduskuntavaaleista huolimatta. Perheet ansaitsevat rehellistä politiikkaa eikä nyt nähtyä mielikuvakikkailua, Elsi Katainen suomii hallituspuolueita.

Elsi Katainen näkee, että hallituspuolueiden ja keskustan suhtautuminen perheiden arkeen eroavat selvästi toisistaan.
– Vastikään kokoomuksen Sari Sarkomaa hämmensi perheitä ja poliitikkoja ehdotuksellaan, että päivähoidossa raha seuraisi lasta. Sarkomaa yritti markkinoida ajatustaan sillä, että perheiden valinnanmahdollisuudet kasvaisivat, kun palvelut syntyisivät perheiden tarpeet huomioiden. Tämäkään ei paranna mielikuvia kokoomuksesta, joka hallituksessa on määrätietoisesti vienyt eteenpäin perheiden valinnanvapautta rajoittavia hankkeita. Merkittävin näistä on kotihoidontuen pakkokiintiöiminen äidin ja isän kesken, Elsi Katainen huomauttaa.

Elsi Katainen muistuttaa, että keskusta on luvannut kumota päätöksen kotihoidon tuen pakollisesta jakamisesta vanhempien kesken, jos puolue on seuraavassa hallituksessa.

– Tälläkään hallituksen esityksellä ei rahaa säästy, päinvastoin paineet kuntien talouteen ja päivähoitoon kasvaisivat merkittävästi. Kyllä tässä on kyse hallituksen halusta rajata perheiden valinnanmahdollisuuksia, Elsi Katainen katsoo.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustanaisten Elsi Katainen: Perheet joutuivat hallituspuolueiden pelinappuloiksi