Siirry sisältöön

Puoliväliriihi osoitti, että hallitus on päätös- ja toimintakykyinen. Kintaat eivät ole tippuneet eivätkä tipu. Suomen kuntoon laittaminen jatkuu.

Keskusta on sitoutunut kääntämään kaikki kivet, jotta Suomen talous saadaan vähintään kahden prosentin kasvuun ja sitä kautta työllisyys edelleen paranemaan.

On päättäjien yhteinen tehtävä ylläpitää luottamusta talouden elpymiseen myös tästä eteenpäin. Toivottavasti syksyn työmarkkinaneuvotteluissa pystytään asettamaan Suomen etu muun edelle.

Myönteistä on, että aikaansaadun työllisyys- ja talouskäänteen myötä pitkäaikaistyöttömyys vihdoin laskee, kuten viikolla julkaistut työllisyystilastot osoittivat.

Eriarvoistumisen torjuminen on työllisyyden parantamisen ohella Keskustalle tärkeintä loppuvaalikauden aikana. Parannuksia pienituloisten tilanteen helpottamiseksi on edelleen jatkettava, mikäli se suinkin on mahdollista.

Huolenpitoa heikoimmista on mitä suurimmassa määrin myös se, että sosiaali- ja terveyspalvelu- sekä maakuntauudistus viedään yhdessä sovitun mukaisesti maaliin. Perusterveydenhuoltoa on parannettava, koska sitä tarvitsevat etenkin heikompiosaiset; lapsiperheet, työttömät, ikäihmiset ja opiskelijat.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Työllisyyden parantaminen ja eriarvoistumisen torjuminen Keskustalle tärkeintä