Puoliväliriihi osoitti, että hallitus on päätös- ja toimintakykyinen. Kintaat eivät ole tippuneet eivätkä tipu. Suomen kuntoon laittaminen jatkuu.

Keskusta on sitoutunut kääntämään kaikki kivet, jotta Suomen talous saadaan vähintään kahden prosentin kasvuun ja sitä kautta työllisyys edelleen paranemaan.

On päättäjien yhteinen tehtävä ylläpitää luottamusta talouden elpymiseen myös tästä eteenpäin. Toivottavasti syksyn työmarkkinaneuvotteluissa pystytään asettamaan Suomen etu muun edelle.

Myönteistä on, että aikaansaadun työllisyys- ja talouskäänteen myötä pitkäaikaistyöttömyys vihdoin laskee, kuten viikolla julkaistut työllisyystilastot osoittivat.

Eriarvoistumisen torjuminen on työllisyyden parantamisen ohella Keskustalle tärkeintä loppuvaalikauden aikana. Parannuksia pienituloisten tilanteen helpottamiseksi on edelleen jatkettava, mikäli se suinkin on mahdollista.

Huolenpitoa heikoimmista on mitä suurimmassa määrin myös se, että sosiaali- ja terveyspalvelu- sekä maakuntauudistus viedään yhdessä sovitun mukaisesti maaliin. Perusterveydenhuoltoa on parannettava, koska sitä tarvitsevat etenkin heikompiosaiset; lapsiperheet, työttömät, ikäihmiset ja opiskelijat.

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKulmuni: Työllisyyden parantaminen ja eriarvoistumisen torjuminen Keskustalle tärkeintä