Ministeri Vehviläinen: Seutukaupunkien roolia elinvoimatehtävissä vahvistettava

– Seutukaupungit ovat useammassa yhteydessä äskettäin ilmaisseet vakavan huolensa omasta seudullisesta asemastaan palveluiden järjestäjänä, aluekehityksen vauhdittajana ja talouskasvun edistäjänä. Seutukaupunkien huoli on aiheellinen, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mielestä viimeaikaiset selvitykset ja kannanotot osoittavat kiistatta seutukaupunkien elinvoiman olevan uhattuna.

– Esimerkiksi alueellistamisen koordinaatioryhmä päätyi helmikuussa luovuttamassaan selvityksessä johtopäätökseen, että maakuntien toiseksi suurimmat kaupungit ovat olleet valtion työpaikkojen sijoittumisessa suurimpia menettäjiä tällä vuosikymmenellä. Samaan asiaan kiinnitti huomiota myös eduskunnan tarkastusvaliokunta jo vuonna 2016 ja vaati hallitusta selvittämään seutukaupunkien elinvoiman tulevai-suutta. Otan tämän huolen vakavasti ja tulen asettamaan keväällä selvitystyön seutukaupunkien elinvoiman turvaamiseksi, toteaa Vehviläinen.

Käynnissä oleva maakunta- ja soteuudistus korostaa tarvetta arvioida erilaisten kuntien tulevaisuutta maakuntien ottaessa vastuun esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista 2019 alkaen. Lähipalvelut on jatkossakin turvattava maakuntien sisällä kattavasti lähellä ihmistä.

Vehviläisen mielestä pääkaupunkiseudulla, suurilla kaupungeilla ja maakuntakeskuksilla on aina etulyöntiasema saada äänensä kuuluviin ja pitää puoliaan suhteessa niin valtiovaltaan kuin keskenään. Näillä kaupungeilla on vahvat edusnaisensa ja miehensä pitämään kaupunkiensa ja kaupunkiseutujensa puolta. Vehviläisen mielestä valtiovallan on pidettävä huoli siitä, että myös muu kuntakenttä saa äänensä kuuluviin luotaessa uusia rakenteita ja verkostoja vahvistamaan hyvinvointia, aluekehitystä, työllisyyttä ja taloudellista toimeliaisuutta.

Seutukaupunkien verkostoon kuuluu kaikkiaan 48 kaupunkia ja kuntaa eri puolilta Suomea. Seutukaupunkeja ovat esimerkiksi Tornio, Forssa, Heinola, Iisalmi, Imatra, Jämsä, Loimaa, Lohja, Nurmes, Paimio, Rauma ja Salo.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMinisteri Vehviläinen: Seutukaupunkien roolia elinvoimatehtävissä vahvistettava