Puheenjohtaja Juha Sipilä: Raskaina aikoina olemme vastuunkantajia

Keskusta Uutiset

Sipilä totesi omaa vastuutaan kaihtamatta, että keskustan suuri tehtävä on uudistaa nyt Suomea. Hän myös haastoi tehtävään mukaan Tampereella salissa istuneet sadat keskustavaikuttajat.

– Esimerkiksi sote- ja maakuntauudistuksesta vallitsee tällä hetkellä hämmennys monessa maakunnassa.

Parhaimmin kuitenkin pärjäävät ne, jotka ottavat nyt asiasta kopin ja ryhtyvät tekemään sitä, Sipilä totesi.
– Istukaa nyt alas yli puoluerajojen ja miettikää maakunnissa, miten lähdette etenemään, Sipilä vetosi.

Sipilä puhui myös keskusta-aatteesta ja muistutti, että ikävätkin asiat toteutetaan kokonaisuutta ja keskustalaista arvopohjaa ajatellen, vaikka siltä ei aina vaikuttaisikaan.
– Ei näitä ikäviä ratkaisuja ilkeyttään tehdä, vaan siksi, että se on välttämätöntä. Vain uudistuksilla ja säästöillä pystymme katkaisemaan velkakierteen ja varmistamaan yhä useammille suomalaisille työpaikan, Sipilä muistutti.

Hän totesi, että yksi keskustalaisista arvoista on ylisukupolvisuus.
– Se tarkoittaa, että emme jätä tuleville sukupolville valtavaa velkataakkaa, Sipilä sanoi.

Sipilä peräänkuulutti puheessaan myös pakolaiskriisin hoitoa. Hänen lääkkeensä oli se, että tärkeintä olisi saada Syyrian tilanne rauhoittumaan.
– Se ei valitettavasti näytä kovin todennäköiseltä pian, Sipilä myönsi kertoen kokemuksiaan saman viikon Syyria-konferenssista Lontoosta.

Sipilä sanoi, että pakolaiskriisiä pitäisi hallita niin, että YK:n pakolaisjärjestön avulla muun muassa Turkkiin saadaan hallittu pakolaisleiri.
– Sieltä voisimme sitten ottaa hallitusti pakolaiskiintiön mukaisesti pakolaisia meille Suomeen.

Sipilä ilmaisi myötätuntonsa todellisten pakolaisten hädälle.
– Kun siellä Lontoossa puhuin muun muassa Jordanian kuninkaan ja Turkin pääministerin kanssa, niin huomasin kyllä, että meillä Suomessa asiat ovat vielä hyvin ja tilanteet ovat hallittavissa.

Sipilän määritelmä oli, että meidän täytyy pitää sydän lämpimänä todellisille hädänalaisille mutta samalla pää kylmänä sen suhteen, että mukana voi olla myös niitä, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Juha Sipilä: Raskaina aikoina olemme vastuunkantajia