Puheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa

Syntyvyyteen ja maahanmuuttoon voidaan vaikuttaa, ja sen Keskusta on valmis tekemään. Keskusta on valmis edistämään hallituksessa tänään julkaistun Anna Rotkirchin väestöpoliittisen raportin suosituksia.

Ilman toimenpiteitä Suomen väestö lähtee kutistumaan vuoden 2030 jälkeen. Se toisi monia haasteita yhteiskuntaan, maan eri alueille ja talouteen. Tasapainoinen, maltillinen väestönkasvu on koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuuden kannalta parempi suunta.

Suomessa on pitkään otettu väestökehityksen suunta annettuna eikä siihen ole pyritty vaikuttamaan. Suomen ei pidä jatkaa väestökehityksen ajopuuna.

Syntyvyyden ja maahanmuuton kysymykset on otettava jatkossa vahvemmin myös talouspolitiikan agendalle. Tavoitteellisella, onnistuneella väestöpolitiikalla on myönteisiä vaikutuksia julkisen talouden kestävyyteen.

Keskusta ehdottaa että hallitus asettaa väestöpolitiikan tavoitteet tälle vuosikymmenelle tavoitellen muun muassa sitä, että syntyvyys nousee lähemmäksi ihmisten itse toivomaa lapsilukua. Tähän tarvitaan perheellistymiseen kannustavaa yhteiskunnallista ilmapiiriä sekä poliittisia päätöksiä. Vanhemmuutta, lapsia ja perheitä on tuettava. Uusi sukupolvi on aina uusi toivo ja iloinen asia.

Suomeen pitää muodostua ilmapiiri, jossa viestitään: Lapsia, totta kai!

Ja totta kai tarvitsemme avuksemme osaajia maailmalta! Osaavasta työvoimasta on jo nyt monilla alueilla pulaa. Työperäisen maahanmuuton tulisi kasvaa vähintään 10 000 :lla vuosittain 2030 saakka. Tämä edellyttää uudistuksia työlupien myöntämiseen, palveluihin sekä Suomen markkinointiin maailmalla.

Ikääntymisen myötä Suomi on jatkossa entistä harmaampi. On aika nähdä ikääntyvät ihmiset suurena voimavarana niin työelämässä kuin lähiyhteisöissä. On syntynyt myös uusi elämänvaihe; aktiivinen eläkeläisyys, vuosikymmenet hyvää elämää ennen varsinaista vanhuutta, jossa tarvitsee apua. Ikääntyneiden hoivaan ja hoitoon liittyy myös paljon kasvun, keksintöjen ja yrittäjyyden mahdollisuuksia. Voimme näyttää koko maailmalle tietä, miten ikääntyneet ihmiset ovat meille voimavara. Keskusta on valmis uudistamaan työelämän, jatkuvan oppimisen ja hoivan järjestelmiä sen mukaisesti.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kultuuriministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa