Puheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa

Syntyvyyteen ja maahanmuuttoon voidaan vaikuttaa, ja sen Keskusta on valmis tekemään. Keskusta on valmis edistämään hallituksessa tänään julkaistun Anna Rotkirchin väestöpoliittisen raportin suosituksia.

Ilman toimenpiteitä Suomen väestö lähtee kutistumaan vuoden 2030 jälkeen. Se toisi monia haasteita yhteiskuntaan, maan eri alueille ja talouteen. Tasapainoinen, maltillinen väestönkasvu on koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuuden kannalta parempi suunta.

Suomessa on pitkään otettu väestökehityksen suunta annettuna eikä siihen ole pyritty vaikuttamaan. Suomen ei pidä jatkaa väestökehityksen ajopuuna.

Syntyvyyden ja maahanmuuton kysymykset on otettava jatkossa vahvemmin myös talouspolitiikan agendalle. Tavoitteellisella, onnistuneella väestöpolitiikalla on myönteisiä vaikutuksia julkisen talouden kestävyyteen.

Keskusta ehdottaa että hallitus asettaa väestöpolitiikan tavoitteet tälle vuosikymmenelle tavoitellen muun muassa sitä, että syntyvyys nousee lähemmäksi ihmisten itse toivomaa lapsilukua. Tähän tarvitaan perheellistymiseen kannustavaa yhteiskunnallista ilmapiiriä sekä poliittisia päätöksiä. Vanhemmuutta, lapsia ja perheitä on tuettava. Uusi sukupolvi on aina uusi toivo ja iloinen asia.

Suomeen pitää muodostua ilmapiiri, jossa viestitään: Lapsia, totta kai!

Ja totta kai tarvitsemme avuksemme osaajia maailmalta! Osaavasta työvoimasta on jo nyt monilla alueilla pulaa. Työperäisen maahanmuuton tulisi kasvaa vähintään 10 000 :lla vuosittain 2030 saakka. Tämä edellyttää uudistuksia työlupien myöntämiseen, palveluihin sekä Suomen markkinointiin maailmalla.

Ikääntymisen myötä Suomi on jatkossa entistä harmaampi. On aika nähdä ikääntyvät ihmiset suurena voimavarana niin työelämässä kuin lähiyhteisöissä. On syntynyt myös uusi elämänvaihe; aktiivinen eläkeläisyys, vuosikymmenet hyvää elämää ennen varsinaista vanhuutta, jossa tarvitsee apua. Ikääntyneiden hoivaan ja hoitoon liittyy myös paljon kasvun, keksintöjen ja yrittäjyyden mahdollisuuksia. Voimme näyttää koko maailmalle tietä, miten ikääntyneet ihmiset ovat meille voimavara. Keskusta on valmis uudistamaan työelämän, jatkuvan oppimisen ja hoivan järjestelmiä sen mukaisesti.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa