Puheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa

Syntyvyyteen ja maahanmuuttoon voidaan vaikuttaa, ja sen Keskusta on valmis tekemään. Keskusta on valmis edistämään hallituksessa tänään julkaistun Anna Rotkirchin väestöpoliittisen raportin suosituksia.

Ilman toimenpiteitä Suomen väestö lähtee kutistumaan vuoden 2030 jälkeen. Se toisi monia haasteita yhteiskuntaan, maan eri alueille ja talouteen. Tasapainoinen, maltillinen väestönkasvu on koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuuden kannalta parempi suunta.

Suomessa on pitkään otettu väestökehityksen suunta annettuna eikä siihen ole pyritty vaikuttamaan. Suomen ei pidä jatkaa väestökehityksen ajopuuna.

Syntyvyyden ja maahanmuuton kysymykset on otettava jatkossa vahvemmin myös talouspolitiikan agendalle. Tavoitteellisella, onnistuneella väestöpolitiikalla on myönteisiä vaikutuksia julkisen talouden kestävyyteen.

Keskusta ehdottaa että hallitus asettaa väestöpolitiikan tavoitteet tälle vuosikymmenelle tavoitellen muun muassa sitä, että syntyvyys nousee lähemmäksi ihmisten itse toivomaa lapsilukua. Tähän tarvitaan perheellistymiseen kannustavaa yhteiskunnallista ilmapiiriä sekä poliittisia päätöksiä. Vanhemmuutta, lapsia ja perheitä on tuettava. Uusi sukupolvi on aina uusi toivo ja iloinen asia.

Suomeen pitää muodostua ilmapiiri, jossa viestitään: Lapsia, totta kai!

Ja totta kai tarvitsemme avuksemme osaajia maailmalta! Osaavasta työvoimasta on jo nyt monilla alueilla pulaa. Työperäisen maahanmuuton tulisi kasvaa vähintään 10 000 :lla vuosittain 2030 saakka. Tämä edellyttää uudistuksia työlupien myöntämiseen, palveluihin sekä Suomen markkinointiin maailmalla.

Ikääntymisen myötä Suomi on jatkossa entistä harmaampi. On aika nähdä ikääntyvät ihmiset suurena voimavarana niin työelämässä kuin lähiyhteisöissä. On syntynyt myös uusi elämänvaihe; aktiivinen eläkeläisyys, vuosikymmenet hyvää elämää ennen varsinaista vanhuutta, jossa tarvitsee apua. Ikääntyneiden hoivaan ja hoitoon liittyy myös paljon kasvun, keksintöjen ja yrittäjyyden mahdollisuuksia. Voimme näyttää koko maailmalle tietä, miten ikääntyneet ihmiset ovat meille voimavara. Keskusta on valmis uudistamaan työelämän, jatkuvan oppimisen ja hoivan järjestelmiä sen mukaisesti.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa