Puheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa

Syntyvyyteen ja maahanmuuttoon voidaan vaikuttaa, ja sen Keskusta on valmis tekemään. Keskusta on valmis edistämään hallituksessa tänään julkaistun Anna Rotkirchin väestöpoliittisen raportin suosituksia.

Ilman toimenpiteitä Suomen väestö lähtee kutistumaan vuoden 2030 jälkeen. Se toisi monia haasteita yhteiskuntaan, maan eri alueille ja talouteen. Tasapainoinen, maltillinen väestönkasvu on koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuuden kannalta parempi suunta.

Suomessa on pitkään otettu väestökehityksen suunta annettuna eikä siihen ole pyritty vaikuttamaan. Suomen ei pidä jatkaa väestökehityksen ajopuuna.

Syntyvyyden ja maahanmuuton kysymykset on otettava jatkossa vahvemmin myös talouspolitiikan agendalle. Tavoitteellisella, onnistuneella väestöpolitiikalla on myönteisiä vaikutuksia julkisen talouden kestävyyteen.

Keskusta ehdottaa että hallitus asettaa väestöpolitiikan tavoitteet tälle vuosikymmenelle tavoitellen muun muassa sitä, että syntyvyys nousee lähemmäksi ihmisten itse toivomaa lapsilukua. Tähän tarvitaan perheellistymiseen kannustavaa yhteiskunnallista ilmapiiriä sekä poliittisia päätöksiä. Vanhemmuutta, lapsia ja perheitä on tuettava. Uusi sukupolvi on aina uusi toivo ja iloinen asia.

Suomeen pitää muodostua ilmapiiri, jossa viestitään: Lapsia, totta kai!

Ja totta kai tarvitsemme avuksemme osaajia maailmalta! Osaavasta työvoimasta on jo nyt monilla alueilla pulaa. Työperäisen maahanmuuton tulisi kasvaa vähintään 10 000 :lla vuosittain 2030 saakka. Tämä edellyttää uudistuksia työlupien myöntämiseen, palveluihin sekä Suomen markkinointiin maailmalla.

Ikääntymisen myötä Suomi on jatkossa entistä harmaampi. On aika nähdä ikääntyvät ihmiset suurena voimavarana niin työelämässä kuin lähiyhteisöissä. On syntynyt myös uusi elämänvaihe; aktiivinen eläkeläisyys, vuosikymmenet hyvää elämää ennen varsinaista vanhuutta, jossa tarvitsee apua. Ikääntyneiden hoivaan ja hoitoon liittyy myös paljon kasvun, keksintöjen ja yrittäjyyden mahdollisuuksia. Voimme näyttää koko maailmalle tietä, miten ikääntyneet ihmiset ovat meille voimavara. Keskusta on valmis uudistamaan työelämän, jatkuvan oppimisen ja hoivan järjestelmiä sen mukaisesti.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Keskusta kannattaa tavoitteellista väestöpolitiikkaa