Puoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin

Periaateohjelmalla Keskusta asettaa noin kerran vuosikymmenessä omat periaatteensa, joiden pohjalta muita ohjelmia ja politiikkaa tehdään. Tasapainossa, eteenpäin -nimeä kantava periaateohjelma uudistui myös muodoltaan ja sisältää nyt 101 periaatetta. Periaatteet kertovat, minkälaisen sisällön Keskusta antaa arvoilleen. Näkökulmana on tulevaisuuden ihmisen hyvä elämä ja sen edellytykset.

Periaateohjelmaa on työstetty vuodesta 2015. Ohjelman tekemiseen ovat osallistuneet yksittäisistä jäsenistä ja paikallisyhdistyksistä alkaen kaikki Keskustan puoluetoiminnan tasot aina puoluekokoukseen asti.

-Matka on ollut yhtä tärkeä kuin määränpääkin. Olemme työstäneet ohjelmaan pitkään ja perusteellisesti. Tavoittelimme ohjelmaa, jossa on elämän makua ja rosoakin, niin kuin kaikkien meidän elämässä on, periaateohjelmatyötä johtanut Annika Saarikko kuvailee.

Periaateohjelmassa puoluetta kuvataan saunana, jonka lauteille jokainen saa tulla samanarvoisena ja kelpaa juuri sellaisena kun on.

-Keskustassa on oleellista puhua ihmisestä, ei yksilöstä. Me puhumme meistä, emme minusta.

Puoluekokouksen aikana keskustalaiset pääsivät myös äänestämään itselleen läheisintä periaatetta. Tärkeimmille sijoille nousivat muun muassa periaatteet maanpuolustuksesta, sivistyksestä ja suomalaisesta ruuasta.

Puoluekokous – joka on puolueen ylin päättävä elin – keräsi Sotkamoon noin 4000 keskustalaista ja puoluekokouksesta kiinnostunutta kokousvierasta 8.-10.6.2018.

Keskustan Vehviläinen: Hakuvaiheen käynnistyttyä meidän on suunnattava katseemme siihen, millainen Nato-maa haluamme olla
Oma on aina oma. Naton jäsenenäkin Suomen puolustuksen tärkeimmän perustan luo meidät omat kansalliset puolustusjärjestelyt.
17.5.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Annika Saarikko: Toukokuun päivä, jolloin Suomi päätti hakea Naton jäseneksi
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon blogi 15.5.2022
15.5.2022 / Uutiset