Puoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin

Periaateohjelmalla Keskusta asettaa noin kerran vuosikymmenessä omat periaatteensa, joiden pohjalta muita ohjelmia ja politiikkaa tehdään. Tasapainossa, eteenpäin -nimeä kantava periaateohjelma uudistui myös muodoltaan ja sisältää nyt 101 periaatetta. Periaatteet kertovat, minkälaisen sisällön Keskusta antaa arvoilleen. Näkökulmana on tulevaisuuden ihmisen hyvä elämä ja sen edellytykset.

Periaateohjelmaa on työstetty vuodesta 2015. Ohjelman tekemiseen ovat osallistuneet yksittäisistä jäsenistä ja paikallisyhdistyksistä alkaen kaikki Keskustan puoluetoiminnan tasot aina puoluekokoukseen asti.

-Matka on ollut yhtä tärkeä kuin määränpääkin. Olemme työstäneet ohjelmaan pitkään ja perusteellisesti. Tavoittelimme ohjelmaa, jossa on elämän makua ja rosoakin, niin kuin kaikkien meidän elämässä on, periaateohjelmatyötä johtanut Annika Saarikko kuvailee.

Periaateohjelmassa puoluetta kuvataan saunana, jonka lauteille jokainen saa tulla samanarvoisena ja kelpaa juuri sellaisena kun on.

-Keskustassa on oleellista puhua ihmisestä, ei yksilöstä. Me puhumme meistä, emme minusta.

Puoluekokouksen aikana keskustalaiset pääsivät myös äänestämään itselleen läheisintä periaatetta. Tärkeimmille sijoille nousivat muun muassa periaatteet maanpuolustuksesta, sivistyksestä ja suomalaisesta ruuasta.

Puoluekokous – joka on puolueen ylin päättävä elin – keräsi Sotkamoon noin 4000 keskustalaista ja puoluekokouksesta kiinnostunutta kokousvierasta 8.-10.6.2018.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin