Puoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin

Periaateohjelmalla Keskusta asettaa noin kerran vuosikymmenessä omat periaatteensa, joiden pohjalta muita ohjelmia ja politiikkaa tehdään. Tasapainossa, eteenpäin -nimeä kantava periaateohjelma uudistui myös muodoltaan ja sisältää nyt 101 periaatetta. Periaatteet kertovat, minkälaisen sisällön Keskusta antaa arvoilleen. Näkökulmana on tulevaisuuden ihmisen hyvä elämä ja sen edellytykset.

Periaateohjelmaa on työstetty vuodesta 2015. Ohjelman tekemiseen ovat osallistuneet yksittäisistä jäsenistä ja paikallisyhdistyksistä alkaen kaikki Keskustan puoluetoiminnan tasot aina puoluekokoukseen asti.

-Matka on ollut yhtä tärkeä kuin määränpääkin. Olemme työstäneet ohjelmaan pitkään ja perusteellisesti. Tavoittelimme ohjelmaa, jossa on elämän makua ja rosoakin, niin kuin kaikkien meidän elämässä on, periaateohjelmatyötä johtanut Annika Saarikko kuvailee.

Periaateohjelmassa puoluetta kuvataan saunana, jonka lauteille jokainen saa tulla samanarvoisena ja kelpaa juuri sellaisena kun on.

-Keskustassa on oleellista puhua ihmisestä, ei yksilöstä. Me puhumme meistä, emme minusta.

Puoluekokouksen aikana keskustalaiset pääsivät myös äänestämään itselleen läheisintä periaatetta. Tärkeimmille sijoille nousivat muun muassa periaatteet maanpuolustuksesta, sivistyksestä ja suomalaisesta ruuasta.

Puoluekokous – joka on puolueen ylin päättävä elin – keräsi Sotkamoon noin 4000 keskustalaista ja puoluekokouksesta kiinnostunutta kokousvierasta 8.-10.6.2018.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin