Puoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin

Periaateohjelmalla Keskusta asettaa noin kerran vuosikymmenessä omat periaatteensa, joiden pohjalta muita ohjelmia ja politiikkaa tehdään. Tasapainossa, eteenpäin -nimeä kantava periaateohjelma uudistui myös muodoltaan ja sisältää nyt 101 periaatetta. Periaatteet kertovat, minkälaisen sisällön Keskusta antaa arvoilleen. Näkökulmana on tulevaisuuden ihmisen hyvä elämä ja sen edellytykset.

Periaateohjelmaa on työstetty vuodesta 2015. Ohjelman tekemiseen ovat osallistuneet yksittäisistä jäsenistä ja paikallisyhdistyksistä alkaen kaikki Keskustan puoluetoiminnan tasot aina puoluekokoukseen asti.

-Matka on ollut yhtä tärkeä kuin määränpääkin. Olemme työstäneet ohjelmaan pitkään ja perusteellisesti. Tavoittelimme ohjelmaa, jossa on elämän makua ja rosoakin, niin kuin kaikkien meidän elämässä on, periaateohjelmatyötä johtanut Annika Saarikko kuvailee.

Periaateohjelmassa puoluetta kuvataan saunana, jonka lauteille jokainen saa tulla samanarvoisena ja kelpaa juuri sellaisena kun on.

-Keskustassa on oleellista puhua ihmisestä, ei yksilöstä. Me puhumme meistä, emme minusta.

Puoluekokouksen aikana keskustalaiset pääsivät myös äänestämään itselleen läheisintä periaatetta. Tärkeimmille sijoille nousivat muun muassa periaatteet maanpuolustuksesta, sivistyksestä ja suomalaisesta ruuasta.

Puoluekokous – joka on puolueen ylin päättävä elin – keräsi Sotkamoon noin 4000 keskustalaista ja puoluekokouksesta kiinnostunutta kokousvierasta 8.-10.6.2018.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin