Puoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin

Periaateohjelmalla Keskusta asettaa noin kerran vuosikymmenessä omat periaatteensa, joiden pohjalta muita ohjelmia ja politiikkaa tehdään. Tasapainossa, eteenpäin -nimeä kantava periaateohjelma uudistui myös muodoltaan ja sisältää nyt 101 periaatetta. Periaatteet kertovat, minkälaisen sisällön Keskusta antaa arvoilleen. Näkökulmana on tulevaisuuden ihmisen hyvä elämä ja sen edellytykset.

Periaateohjelmaa on työstetty vuodesta 2015. Ohjelman tekemiseen ovat osallistuneet yksittäisistä jäsenistä ja paikallisyhdistyksistä alkaen kaikki Keskustan puoluetoiminnan tasot aina puoluekokoukseen asti.

-Matka on ollut yhtä tärkeä kuin määränpääkin. Olemme työstäneet ohjelmaan pitkään ja perusteellisesti. Tavoittelimme ohjelmaa, jossa on elämän makua ja rosoakin, niin kuin kaikkien meidän elämässä on, periaateohjelmatyötä johtanut Annika Saarikko kuvailee.

Periaateohjelmassa puoluetta kuvataan saunana, jonka lauteille jokainen saa tulla samanarvoisena ja kelpaa juuri sellaisena kun on.

-Keskustassa on oleellista puhua ihmisestä, ei yksilöstä. Me puhumme meistä, emme minusta.

Puoluekokouksen aikana keskustalaiset pääsivät myös äänestämään itselleen läheisintä periaatetta. Tärkeimmille sijoille nousivat muun muassa periaatteet maanpuolustuksesta, sivistyksestä ja suomalaisesta ruuasta.

Puoluekokous – joka on puolueen ylin päättävä elin – keräsi Sotkamoon noin 4000 keskustalaista ja puoluekokouksesta kiinnostunutta kokousvierasta 8.-10.6.2018.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluekokous hyväksyi periaateohjelman: Keskusta lähtee tasapainossa eteenpäin