Puoluevaltuusto: Kasvun ja työn edellytyksiä on edelleen parannettava

Suomi on nyt vuosien jälkeen saatu kasvun tielle. Kasvua tapahtuu kaikkialla Suomessa laaja-alaisesti ja eri toimialoilla. Työllisyys kohenee myös vaikeimman työttömyyden alueilla. Elinkeinoelämän tulevaisuuden odotukset ovat vahvat. Hallitus on luonut puitteet, joissa yritysten on helpompaa luoda työpaikkoja ja suomalaisten on helpompi löytää työtä.

Kasvun esteeksi on yhä useammassa yrityksessä ja yhä useammalla alueella noussut ammattitaitoisen työvoiman heikko saatavuus. Samaan aikaan samoilla alueilla on korkeaa työttömyyttä. Työn ja tekijän kohtaamattomuuteen on puututtava ripeästi. Jatkuva osaamisen kehittämisen on oltava kasvava osa suomalaista työllisyyspolitiikkaa. Sipilän hallitus on esittänyt tähän joukon keinoja.

Pitkäaikaistyöttömyys ja syrjäytyminen ovat pahimpia eriarvoisuuden aiheuttajia. Työttömyysetuuksiin liittyvää byrokratiaa on edelleen helpotettava ja niihin liittyvän viestinnän selkokielisyyteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Politiikan tekojen painopistettä on talouden pohjan nyt vahvistuttua siirrettävä heikompiosaisten suuntaan. Talouskasvun hedelmistä on kaikkien päästävä osalliseksi koko maassa. Osatyökykyisille tulee mahdollistaa tehostettuja työvoimapalveluja.

Yrittäjäksi ja itsensä työllistäjäksi lähtemisen kynnystä on madallettava. Yrittäjien sosiaaliturvaan ja jaksamiseen on saatava parannuksia.

Keskusta on aina heikompiosaisten puolella. Torjumme eriarvioisuutta niin ihmisten kuin alueidenkin välillä. Seuraavallakin vaalikaudella parannamme heikommassa asemassa olevien asemaa ja työllistämisen kannustimia. Kaikki mukaan ottamalla luomme ihmisille mahdollisuudet parantaa omaa hyvinvointiaan.

Sukupolvien välisen köyhyyden kierteen katkaisemiseksi teemme töitä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Haluamme, että sosiaalinen liikkuvuus koulutuksen avulla on jatkossakin Suomen vahvuus. Keskusta jatkaa työtä köyhyyden, eriarvoisuuden ja osattomuuden kitkemiseksi.

Erityisesti nuoret naiset kärsivät työelämän aiheuttamasta epävarmuudesta pitkittyneiden ja ketjuttuneiden määräaikaisten työsuhteiden vuoksi. Puoluevaltuuston mielestä tulee pitää huoli siitä, että nuorilla on oikeus tasapuolisiin työmarkkinoihin sekä yhdenvertaiseen kohteluun lain edessä myös ehdotetuissa työsopimuslain muutoksissa.

Puoluevaltuusto velvoittaa Keskustaa päähallituspuolueena vauhdittamaan sellaista työllisyyspolitiikkaa ja perusturvan uudistamista, joka mahdollistaa työn helpomman tarjoamisen ja vastaanottamisen kunkin elämäntilannetta vastaavalla tavalla.

Puoluevaltuusto katsoo käynnissä olevan perustulokokeilun olevan hyvä alku muutokselle, joka toteutuessaan vahvistaisi nuorten ja kaikkien suomalaisten mahdollisuutta yhdistää palkkatyö, yrittäminen sekä itsensä kehittäminen koko elinkaaren ajan.

Puoluevaltuusto esittää, että tulevissa eduskuntavaaleissa Keskustan tulee esittää sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta kunnianhimoinen suunnitelma, jonka tavoitteena on kehittää nykyjärjestelmäämme kohti perustuloa.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluevaltuusto: Kasvun ja työn edellytyksiä on edelleen parannettava