Siirry sisältöön

Perusopetuksen ja siten koko elinikäisen oppimisen perustan laittaminen kuntoon tarkoittaa opinpolun kolmea ensimmäistä vuotta. Viimeisin tutkimustieto tukee tätä ajatusta. Hyvän koulutuksen keinoin voidaan vaikuttaa koko suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen.

Suomalainen koulutusjärjestelmä on ollut pitkään tasa-arvoinen. Jokainen lähikoulu on ollut yhtä hyvä. Maailman paras. Näin on oltava myös jatkossa. Koulutuksen tasa-arvokehityksessä on kuitenkin havaittavissa huolestuttavaa kehitystä, joka on katkaistava. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

Keskusta esittää peruskoulun ensimmäisille vuosille Pienten lasten koulua.

Pienten lasten koulussa olisi ”Perustaitojen tarkastelupiste”, joka ajoittuisi toisen luokan loppuun. Eteenpäin siirryttäisiin joustavasti, vahvalla tuella ja vaiheittain, kun perustaidot on saatu hallintaan. Esikoulu ja kaksi ensimmäistä luokkaa joustaisivat ajallisesti nykyistä enemmän. On mahdollista, että joku suorittaisi kokonaisuuden kolmea vuotta lyhyemmässä ajassa. Tämä tasaisi myös alku- ja loppuvuonna syntyneiden oppimiseroja.

Suomalaisen peruskoulun on oltava myös jatkossa maailman paras. Tämän turvaamiseksi tarvitaan tunnetusti maailman osaavimpia, korkeasti koulutettuja opettajia ja parhaiden ideoiden kokoamista yhteen.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluevaltuusto: Pienten lasten koulu tukemaan lasten oppipolun varhaisia vuosia