Perusopetuksen ja siten koko elinikäisen oppimisen perustan laittaminen kuntoon tarkoittaa opinpolun kolmea ensimmäistä vuotta. Viimeisin tutkimustieto tukee tätä ajatusta. Hyvän koulutuksen keinoin voidaan vaikuttaa koko suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen.

Suomalainen koulutusjärjestelmä on ollut pitkään tasa-arvoinen. Jokainen lähikoulu on ollut yhtä hyvä. Maailman paras. Näin on oltava myös jatkossa. Koulutuksen tasa-arvokehityksessä on kuitenkin havaittavissa huolestuttavaa kehitystä, joka on katkaistava. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

Keskusta esittää peruskoulun ensimmäisille vuosille Pienten lasten koulua.

Pienten lasten koulussa olisi ”Perustaitojen tarkastelupiste”, joka ajoittuisi toisen luokan loppuun. Eteenpäin siirryttäisiin joustavasti, vahvalla tuella ja vaiheittain, kun perustaidot on saatu hallintaan. Esikoulu ja kaksi ensimmäistä luokkaa joustaisivat ajallisesti nykyistä enemmän. On mahdollista, että joku suorittaisi kokonaisuuden kolmea vuotta lyhyemmässä ajassa. Tämä tasaisi myös alku- ja loppuvuonna syntyneiden oppimiseroja.

Suomalaisen peruskoulun on oltava myös jatkossa maailman paras. Tämän turvaamiseksi tarvitaan tunnetusti maailman osaavimpia, korkeasti koulutettuja opettajia ja parhaiden ideoiden kokoamista yhteen.

Antti Kurvinen: Väljempien vesien Suomeen - maaseudun tyhjeneminen ja kaupunkien tukkeutuminen ei ole luonnonlaki
Tulevaisuudessa jokaisen valtion asiantuntijatehtävässä työskentelevän pitää saada valita itse oma sijoituspaikkansa. Kaikki uudet tehtävät pitää täyttää paikkariippumattomasti. Jos tällaista Suomea haluaa, pitää äänestää Keskustaa. Kuntavaaleissa ja muissakin tulevissa vaaleissa.
Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluevaltuusto: Pienten lasten koulu tukemaan lasten oppipolun varhaisia vuosia