Perusopetuksen ja siten koko elinikäisen oppimisen perustan laittaminen kuntoon tarkoittaa opinpolun kolmea ensimmäistä vuotta. Viimeisin tutkimustieto tukee tätä ajatusta. Hyvän koulutuksen keinoin voidaan vaikuttaa koko suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen.

Suomalainen koulutusjärjestelmä on ollut pitkään tasa-arvoinen. Jokainen lähikoulu on ollut yhtä hyvä. Maailman paras. Näin on oltava myös jatkossa. Koulutuksen tasa-arvokehityksessä on kuitenkin havaittavissa huolestuttavaa kehitystä, joka on katkaistava. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

Keskusta esittää peruskoulun ensimmäisille vuosille Pienten lasten koulua.

Pienten lasten koulussa olisi ”Perustaitojen tarkastelupiste”, joka ajoittuisi toisen luokan loppuun. Eteenpäin siirryttäisiin joustavasti, vahvalla tuella ja vaiheittain, kun perustaidot on saatu hallintaan. Esikoulu ja kaksi ensimmäistä luokkaa joustaisivat ajallisesti nykyistä enemmän. On mahdollista, että joku suorittaisi kokonaisuuden kolmea vuotta lyhyemmässä ajassa. Tämä tasaisi myös alku- ja loppuvuonna syntyneiden oppimiseroja.

Suomalaisen peruskoulun on oltava myös jatkossa maailman paras. Tämän turvaamiseksi tarvitaan tunnetusti maailman osaavimpia, korkeasti koulutettuja opettajia ja parhaiden ideoiden kokoamista yhteen.

Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
Suomi ja suomalaisuus – koko Suomi. Mitkä ovat nuo meidän suomalaisten vahvuudet Suomessa, mitkä ovat olleet turvanamme koronan aikana ja miten hyödyntää niitä Suomen uudelleenrakentamisessa. Keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni sekä kirjailija, käsikirjoittaja Katri Manninen. Podcastia juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.
26.6.2020 / Podcast
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuoluevaltuusto: Pienten lasten koulu tukemaan lasten oppipolun varhaisia vuosia