Sipilä blogissaan: Luottamuskeskustelut ja työmarkkinatapaamiset loppusuoralla

Keskusta Uutiset

Olen tavannut eduskuntapuolueiden puheenjohtajista Timo Soinin, Alexander Stubbin, Antti Rinteen, Ville Niinistön, Paavo Arhinmäen ja Carl Haglundin. Tapaan Päivi Räsäsen huomenna eduskuntaryhmien järjestäytymisten jälkeen. Keskustelut ovat olleet luottamuskysymyksiin keskittyviä, mutta olemme käyneet läpi myös suurimpia ohjelmakysymyksiä sekä mahdollisia kynnyskysymyksiä. Seuraavaksi ryhdyn valmistelemaan kysymyksiä eduskuntaryhmille.

Olen tavannut myös SAK:n, Akavan, STTK:n, EK:n, Suomen Yrittäjien ja Kuntatyönantajien edustajat.

Näiden järjestöjen kahdenkeskisissä tapaamisissa olen esittänyt jatkovalmisteltaviksi seuraavat kysymykset:

1. Millä keinoilla saamme aikaan noin 5 %:n tuottavuushypyn suomalaisen työn, julkisen sektorin ja yritystoiminnan kilpailukyvyn parantamiseksi?
2. Millä keinoilla voimme madaltaa työllistämisen kynnystä?
3. Millä keinoilla saamme työttömyyden hoitamiseen käytettävät määrärahat aktivoivampaan käyttöön?

Odotan kysymyksiin vastauksia kirjallisesti ensi tiistaihin mennessä. Saatuja vastauksia lähdetään työstämään johdollani yhteisessä, rinnakkaisessa prosessissa hallitusohjelmaneuvottelujen kanssa 29.4. alkaen. Neuvottelujen lopputuloksella on vaikutusta hallitusohjelman talousosioon.

Tapaan myös MTK:n ja Perheyritysten liiton edustajia vielä tällä viikolla.

Hallitusohjelmaneuvottelut alkavat tiistaina 28.4. hallitustunnustelijan nimeämisen jälkeen. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen kuukauden sisällä virallisten neuvottelujen aloittamisesta.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä blogissaan: Luottamuskeskustelut ja työmarkkinatapaamiset loppusuoralla