Sipilä blogissaan: Luottamuskeskustelut ja työmarkkinatapaamiset loppusuoralla

Keskusta Uutiset

Olen tavannut eduskuntapuolueiden puheenjohtajista Timo Soinin, Alexander Stubbin, Antti Rinteen, Ville Niinistön, Paavo Arhinmäen ja Carl Haglundin. Tapaan Päivi Räsäsen huomenna eduskuntaryhmien järjestäytymisten jälkeen. Keskustelut ovat olleet luottamuskysymyksiin keskittyviä, mutta olemme käyneet läpi myös suurimpia ohjelmakysymyksiä sekä mahdollisia kynnyskysymyksiä. Seuraavaksi ryhdyn valmistelemaan kysymyksiä eduskuntaryhmille.

Olen tavannut myös SAK:n, Akavan, STTK:n, EK:n, Suomen Yrittäjien ja Kuntatyönantajien edustajat.

Näiden järjestöjen kahdenkeskisissä tapaamisissa olen esittänyt jatkovalmisteltaviksi seuraavat kysymykset:

1. Millä keinoilla saamme aikaan noin 5 %:n tuottavuushypyn suomalaisen työn, julkisen sektorin ja yritystoiminnan kilpailukyvyn parantamiseksi?
2. Millä keinoilla voimme madaltaa työllistämisen kynnystä?
3. Millä keinoilla saamme työttömyyden hoitamiseen käytettävät määrärahat aktivoivampaan käyttöön?

Odotan kysymyksiin vastauksia kirjallisesti ensi tiistaihin mennessä. Saatuja vastauksia lähdetään työstämään johdollani yhteisessä, rinnakkaisessa prosessissa hallitusohjelmaneuvottelujen kanssa 29.4. alkaen. Neuvottelujen lopputuloksella on vaikutusta hallitusohjelman talousosioon.

Tapaan myös MTK:n ja Perheyritysten liiton edustajia vielä tällä viikolla.

Hallitusohjelmaneuvottelut alkavat tiistaina 28.4. hallitustunnustelijan nimeämisen jälkeen. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen kuukauden sisällä virallisten neuvottelujen aloittamisesta.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä blogissaan: Luottamuskeskustelut ja työmarkkinatapaamiset loppusuoralla