Sipilä blogissaan: Luottamuskeskustelut ja työmarkkinatapaamiset loppusuoralla

Keskusta Uutiset

Olen tavannut eduskuntapuolueiden puheenjohtajista Timo Soinin, Alexander Stubbin, Antti Rinteen, Ville Niinistön, Paavo Arhinmäen ja Carl Haglundin. Tapaan Päivi Räsäsen huomenna eduskuntaryhmien järjestäytymisten jälkeen. Keskustelut ovat olleet luottamuskysymyksiin keskittyviä, mutta olemme käyneet läpi myös suurimpia ohjelmakysymyksiä sekä mahdollisia kynnyskysymyksiä. Seuraavaksi ryhdyn valmistelemaan kysymyksiä eduskuntaryhmille.

Olen tavannut myös SAK:n, Akavan, STTK:n, EK:n, Suomen Yrittäjien ja Kuntatyönantajien edustajat.

Näiden järjestöjen kahdenkeskisissä tapaamisissa olen esittänyt jatkovalmisteltaviksi seuraavat kysymykset:

1. Millä keinoilla saamme aikaan noin 5 %:n tuottavuushypyn suomalaisen työn, julkisen sektorin ja yritystoiminnan kilpailukyvyn parantamiseksi?
2. Millä keinoilla voimme madaltaa työllistämisen kynnystä?
3. Millä keinoilla saamme työttömyyden hoitamiseen käytettävät määrärahat aktivoivampaan käyttöön?

Odotan kysymyksiin vastauksia kirjallisesti ensi tiistaihin mennessä. Saatuja vastauksia lähdetään työstämään johdollani yhteisessä, rinnakkaisessa prosessissa hallitusohjelmaneuvottelujen kanssa 29.4. alkaen. Neuvottelujen lopputuloksella on vaikutusta hallitusohjelman talousosioon.

Tapaan myös MTK:n ja Perheyritysten liiton edustajia vielä tällä viikolla.

Hallitusohjelmaneuvottelut alkavat tiistaina 28.4. hallitustunnustelijan nimeämisen jälkeen. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen kuukauden sisällä virallisten neuvottelujen aloittamisesta.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetSipilä blogissaan: Luottamuskeskustelut ja työmarkkinatapaamiset loppusuoralla